Dreiging uit het verleden

Marieke Scheers 23 juni 2016 Hebban Recensent
Breder Weltman, zoon en kleinzoon van de heren Weltman, die sinds eind 19e eeuw de macht hadden in de streek, door het opzetten van steenkolenmijnen in een klein dorpje in Limburg. Ze zijn er rijk van geworden, heel rijk. Breder is nog de enige levende erfgenaam. Hij geniet van zijn leventje, in het huis van zijn familie en houdt zich nog bezig met een verbouwing van een hotel in het dorp en doet verder investeringen in bedrijfjes.

Dan brandt zijn huis af en wordt hij zelf aangevallen. Wat is er aan de hand? Hij gaat op onderzoek uit, het heeft te maken met vroeger, met zijn vader en zijn grootvader. Langzaam ontvouwd zich een verhaal over corruptie, hebzucht, macht en familiebanden, waarbij de geschiedenis zich herhaald.

Boeiend verhaal, mooi geschreven. Een kijkje in de wereld van de mijn-exploitatie en de macht die daarmee samenhangt. Spannend doordat lang onduidelijk blijft waar de dreiging vandaan komt, met een einde die nog een verrassende wending heeft.

Meer recensies van Marieke Scheers