Undercoveragente als levend aas

Levend aas van Katrien van Effelterre heb ik via L&M Books vooraf mogen lezen.

Ik was aangenaam verrast.
Katrien van Effelterre wist me met haar boek vanaf begin tot einde te boeien en verveelde me nooit.

Heel erg vlot beschrijft de auteur de jacht van undercoveragente Patricia bij de Federale Gerechtelijke Politie naar een man die via datingsite “Lovequest” vrouwen lokt.
Verschillende vrouwen zijn al verdwenen en ééntje werd er dood teruggevonden.

Het boek vangt aan op het ogenblik dat Patricia een man ontmoet in brasserie XO en van wie ze vermoedt dat hij de lokker is.
Wanneer ze inziet dat ze op een verkeerd spoor zit, blaast ze de actie af.
In het toilet koppelt ze de afluisterapparatuur los en vervoegt haar date Marnix opnieuw in de brasserie.
Deze laatste is zeer assertief en ontdekt een loshangend draadje bij Patricia. Ogenblikkelijk heeft hij opgemerkt dat het om een microfoontje gaat.
Patricia geeft hierop haar ware identiteit prijs en verklapt ook haar dekmantel.
Dit gegeven is voor mij echter zeer ongeloofwaardig en even heb ik geaarzeld om niet verder te lezen.
Een undercoveragent geeft nooit zijn identiteit en opdracht bloot.

Gelukkig heb ik in de vervolgpagina’s geen fouten meer opgemerkt.

Verder in het boek krijgen we een goed beeld van de politie en haar werking, naast de nijd en afgunst die er heerst onder de mannelijke macho-collega’s.

In het boek lopen mijns inziens vier verhaallijnen; nl. de jacht van Patricia op de dater, het verhaal van de verliefde Marnix, het verhaal van de slachtoffers en het verhaal van de dader.

De auteur schuwt de details niet en geeft een heel mooi beeld van de streek waar het verhaal zich afspeelt, over de gruwel die de slachtoffers moeten ondergaan en de psyche van de dader.

De auteur heeft een zeer vlotte, boeiende en beschrijvende schrijfstijl. De verschillende verhaallijnen lopen vlot over in- en door elkaar.

Het verhaal heeft genoeg spanning en de auteur slaagt erin de lezer op een verkeerd been te zetten, door verdachtmakingen uit te vergroten en op die wijze het mysterie van de dater op “Lovequest” te vergroten.

De verschillende personages zijn voldoende uitgediept en de dialogen onderling zijn onverkort subliem.

Het boek eindigt met een onverwachte maar erg spannende plot.

Met “Levend aas” heeft Katrien van Effelterre een dijk van een boek geschreven, een aanrader voor de thrillerliefhebbers.

Ik waardeer dit boek met 4 sterren

Meer recensies van Pierre MG Peeters