Leuke reis met kriebelbeestjes!

Pierre MG Peeters 15 februari 2024
In de serie ‘Tijgerlezen’ verscheen onlangs het leerrijke boekje ‘Meer verschrikkelijke beestjes’ van auteur Elise Gravel in een vertaling van Edward van de Vendel.

In het boek worden drie gekende dieren beschreven: ‘de kakkerlak’, ‘de naaktslak’ en ‘mug’.
Deze diertjes spreken niet echt tot de verbeelding, maar in dit leuke informatieve boekje worden heel wat interessante weetjes verteld, waardoor we deze niet zo leuke diertjes anders zullen gaan bekijken en misschien zelfs gaan ‘liefhebben’.

Wist je bijvoorbeeld dat:
In ons land wel vijf soorten kakkerlakken voorkomen in het bos en dat een zesde ‘de Duitse kakkerlak’ het liefst binnenshuis woont.

Per beestje worden er meerdere uiterst interessante weetjes ter kennis gebracht, die op een wel heel grappige manier aan de lezers worden voorgesteld. Wat mij onmiddellijk opviel en ik heel grappig vond, is dat elk diertje zichzelf en zijn familie middels tekstballonnen voorstelt. In de informatieve teksten worden bepaalde woorden benadrukt door ze groter en in kleur neer te zetten.

Ik vond de illustraties heel erg leuk, omdat op een heel grappige, humorvolle, creatieve en kleurrijke manier de diertjes en hun kenmerken worden uitvergroot. Het is onmiddellijk duidelijk waarover wordt verteld en waar je als mens eventueel voor moet opletten!

De heel kort gehouden teksten met eenvoudige woorden en zinnen zijn ideaal en goed (voor)leesbaar voor beginnende en moeilijke lezers en bevorderen heel zeker het leesplezier.

Ik ben er vast van overtuigd dat dit boek uit de serie Tijgerlezen de jonge lezers zal aanspreken en hun interesse zal aanwakkeren voor insecten en diertjes in het algemeen.

Ik waardeer deze kleurrijke uitgave graag met vijf sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters