Een heruitgave van het ophefmakende boek 1942 over de Jodenvervolging in Antwerpen!

In 2019 publiceerde Herman Van Goethem een ophefmakend boek over het jaar 1942, waarin hij het Antwerpen van die tijd tot leven bracht in een aangrijpende analyse met de Jodenvervolging als centraal thema in dagboekvorm.

Nu, met recente ontwikkelingen zoals de oorlog in Oekraïne en de vrijgave van belangrijke archivalia, besloot Van Goethem zijn boek grondig te herwerken. Deze herziene editie werpt een nieuw licht op de gebeurtenissen van 1942 en plaatst ze ook in een breder historisch perspectief. Het brengt niet alleen de geschiedenis van Antwerpen, maar ook de wereldgeschiedenis op een zeer toegankelijke manier tot leven.

De herziene versie van “1942 Het jaar van de stilte” opent met een gedetailleerde analyse van de internationale context waarin de gebeurtenissen plaatsvonden. Van Goethem schetst een beeld van een wereld die verscheurd wordt door oorlog en onzekerheid, waarbij de Jodenvervolging slechts een onderdeel is van een veel groter geheel. Hij benadrukt het belang van de oorlog in Oekraïne en de rol van oorlogspremier Hubert Pierlot, die onder andere nauwlettend de militaire evolutie in de Krim volgde.

Een van de meest intrigerende aspecten van deze herziene versie is de diepere analyse van de afwachtende positie van de Belgische regering in Londen. De auteur werpt nieuw licht op de besluiteloosheid en de politieke manoeuvres die ten grondslag lagen aan de Belgische houding tijdens deze cruciale periode. Hij wijst op de begrijpelijke redenen achter deze afwachtende houding: als klein land tussen grootmachten zou België zichzelf in een nadelige positie kunnen manoeuvreren tijdens toekomstige vredesbesprekingen.

Een ander belangrijk aspect van de herziene versie is de nadruk op de complexiteit van de Belgische samenleving tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zo werpt de auteur een kritische blik op de rol van verschillende actoren, waaronder de collaborateurs, de weerstandsbeweging, de gewone burgers en onderzoekt hij hoe zij omgingen met de druk van de bezetting en de Jodenvervolging.

Een van de meest aangrijpende delen van de herziene versie is het hoofdstuk over de Jodenvervolging in België. Van Goethem schetst een ontluisterend beeld van de gruwelijkheden die plaatsvonden in Antwerpen en andere steden en onderzoekt hoe de Belgische autoriteiten en de bevolking reageerden op deze tragische gebeurtenissen. Hij benadrukt het belang van het herinneren en herdenken van de slachtoffers van de Holocaust en roept op tot een voortdurende inspanning om de herinnering levend te houden.

De herziene versie van “1942 Het jaar van de stilte” is wat mij betreft een meesterwerk van historische analyse en storytelling. Van Goethem slaagt erin om een complexe periode in de geschiedenis op een toegankelijke en meeslepende manier te presenteren en biedt nieuwe inzichten en perspectieven die relevant zijn voor het heden.

“1942 Het jaar van de stilte” is een indrukwekkend en aangrijpend boek dat de lezer meesleept in de tumultueuze gebeurtenissen van een van de donkerste periodes in de geschiedenis van België. Van Goethems diepgaande onderzoek, zijn levendige en begrijpelijke vertelstijl en zijn scherpe analyse maken dit boek een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en Antwerpen en de Holocaust in het bijzonder.
Het boek is echter ook toegankelijk voor gewone lezers die meer willen weten over een belangrijke periode uit onze geschiedenis.

Van de geviseerde groep slachtoffers werden in het boek foto’s opgenomen die door het Museum Kazerne Dossin ter beschikking werden gesteld. Achterin het boek werden een indrukwekkend naamregister gepubliceerd met de vermelding: gedeporteerd en vermoord, gedeporteerd en teruggekeerd, ondergedoken, gevlucht.
Voor geïnteresseerden die zich dieper willen inlezen in het onderwerp is achterin het boek ook een uitgebreide bibliografie en bronnenlijst opgenomen.

Voor de heldere en begrijpelijke manier waarop de politieke ontwikkelingen, de Jodenvervolging en de internationale context in 1942 worden uitgelegd, waardeer ik dit boek graag met 5 sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters