Een imposant werk over majestueuze roofvogels!

Pierre MG Peeters 09 februari 2024
Roofvogels is een imposant boek van Walter De Raedt en zijn zoon Joris De Raedt. Walter stond in voor de begeleidende korte informatieve teksten en Joris nam alle illustraties voor zijn rekening.

Leuk vond ik het gegeven dat de inleiding van het boek ‘geschreven’ werd door een arend, die trots zijn familie voorstelt. Vervolgens volgen korte hoofdstukken over ‘Wat is een roofvogel’ waarin de lezer te weten komt wanneer een vogel een roofvogel is. Over twee pagina’s gebruikt men icoontjes van de vogelkoppen, die terugkeren in de bespreking van alle vogels en tevens ook de binnenomslagen sieren. Onder deze icoontjes staat in spanwijdte de vogel afgebeeld en met de bijgevoegde schaal kan de lezer ontdekken hoe groot of hoe klein de spanwijdte wel kan zijn.

‘Anatomie’ is het volgende hoofdstuk, waarin het skelet en de vleugels onder de aandacht worden gebracht.

Een laatste inleidend hoofdstuk handelt over ‘Het ei’ van de roofvogel met over twee pagina’s de eieren van de in het boek besproken roofvogels.

De makers van het boek opteerden om per werelddeel de gekende roofvogels te illustreren en in begeleidende teksten worden de vogels kort beschreven en wist-je-datjes gedeeld.
Een voorbeeld hiervan is:
– de Koekoek vermomt zich als sperwer om te voorkomen dat hij wordt aangevallen als hij een ei in het nest van een andere vogel legt.

Van elke vogel zijn de specifieke kenmerken zoals lengte, spanwijdte, gewicht, broedplek, leefgebied en voedsel opgenomen.

Als overgang tussen de verschillende werelddelen worden in aparte kaders begrippen als ‘Migratie’, ‘Thermiek’ en informatie over ‘Het nut van roofdieren’, ‘Tips voor het zien van roofvogels’ en ‘Kampioenen onder de roofvogels’ uitgelegd.

Achterin het boek is een korte maar nuttige lijst met terminologie terug te vinden en volgt een heel interessant hoofdstuk over de totstandkoming van de illustraties.

Dit boek is een boek dat niet in een-twee-drie kan worden uitgelezen … neen het is een boek waar men tijd moet voor nemen en op geregelde tijdstippen ter hand nemen om vogel na vogel te bestuderen, beter te leren kennen en hopelijk in de vrije natuur eens kan spotten.

Ik dacht dat ik veel roofvogels kende, maar dankzij dit boek moet ik erkennen dat mijn kennis heel miniem is. Zo was ik aangenaam verrast en gecharmeerd door de Australische Koekoekswouw die trekken heeft van een Koekoek en een Havik. Op de cover staat dan weer de majestueuze Kuifcaracara afgebeeld, een roofvogel die ik evenmin kende.

De doelgroep van dit boek is 9+, maar ik ben er zeker van dat ook volwassenen en in het bijzonder vogelaars heel wat uit dit boek kunnen opsteken.

Ik waardeer dit imposante roofvogelweetboek graag met vijf sterren, omdat ik heb genoten van de treffende informatieve teksten die de roofvogels tot leven brachten en voor de adembenemende gedetailleerde paginagrote illustraties die ware kunstwerkjes zijn.

Roofvogels is een aanrader en hoort thuis in de kast van iedere natuurliefhebber en vogelaar in het bijzonder.

Meer interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters