Een aangrijpende gelaagde poëziebundel!

Pierre MG Peeters 09 februari 2024
De recent uitgegeven dichtbundel “Lees mij tussen de regels door” van Geke Maes-van Buiten is een uitnodigende duik in de diepten van emotie en gedachten van de mens, gevangen in de prachtige eenvoud van poëzie en quotes.

De auteur is ongeneeslijk ziek en om haar droom ooit een eigen gedichtenbundel uit te geven kwam er eerder dan verwacht een crowdfunding om deze droom te kunnen realiseren.

Het bijzondere aan deze bundel is dat een aantal mensen die dicht bij de dichter staan gedichtjes/quotes hebben uitgekozen en daarbij hun reden waarom deze bepaalde tekst betekenis voor hen heeft, hebben verduidelijkt.

Heel wat gedichten/quotes zijn herkenbaar.

Mij raakte het gedicht/quote ‘Oog’:

Loop niet met een boog
om elkaar
maar heb toch wat oog
voor elkaar

De tekst belichaamt naar mijn gevoel de huidige maatschappij waarin we steeds meer of alleen maar oog voor onszelf hebben en aan de noden van anderen graag voorbij willen gaan.

Geke Maes-van Buiten beheerst wat mij betreft ontegenzeggelijk de kunst van het vertellen met woorden, waarbij elk gedicht als het ware fungeert als een venster naar de menselijke ziel. De taal is zowel toegankelijk als doordacht. De dichter gebruikt beelden en metaforen op een manier die verfrissend en beeldend zijn. Elk woord, elke regel, elke alinea … lijkt mij zo zorgvuldig gewogen en gekozen en draagt daarom bij aan de algehele esthetiek van deze bundel. Deze poëzie is heel toegankelijk, raakt en verbindt lezers. Complexe emoties worden gevangen in eenvoudige, maar doordringende bewoordingen en voeren de lezer mee in een emotionele en ontroerende reis van gedachten en belevingen.

Een heel pakkende maar reële quote vond ik ‘Uitzichtloos’:

‘Je ziet nu even geen uitzicht
maar je bent nooit uit ons zicht’

In mooie woorden wordt gezegd dat iemand het moeilijk heeft, maar in al zijn/haar ellende er toch niet alleen voor staat als puntje bij paaltje komt.

“Lees mij tussen de regels door” lijkt niet alleen een uitnodiging, maar is ook een uitdaging om dieper te kijken, te voelen en te begrijpen, waar betekenis vaak fluistert in plaats van schreeuwt.

Ondanks de diepe emotionele gelaagdheid van vele teksten, vond ik de gedichten waarin straatnaamborden een rol spelen grappig, speels en een luchtig gegeven tussen de overige zwaardere gedichten/quotes.

Enkele pagina’s werden door de auteur opgefleurd met mooie tekeningen, collages, illustraties of foto’s.

De bundel eindigt met een grote komma, omdat er altijd iets na de komma komt.

Deze dichtbundel waardeer ik heel erg graag met vijf sterren en is een aanrader voor iedereen die houdt van poëzie met heel wat gelaagdheid.

Meer interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters