Een aangrijpend en ontroerend debuut!

“De omzwervingen van Boek” van Melanie van de Peut is een roman die je meeneemt op een buitengewone reis vol emotie, avontuur en hoop.

Het verhaal draait om Boek, een leeg notitieboek dat zijn dagen slijt op de boekenplank van een gezin in Syrië, namelijk Abbi en zijn dochter Ziza.

Boek werd voor de geboorte van Ziza gekocht in een boekhandel om verhaaltjes in op te schrijven. Oemi, Ziza’s mama, stierf echter kort na de geboorte, waardoor de notitiebladen na 10 jaar nog steeds onbeschreven zijn. Wanneer de opstanden tegen president Assad uitbreken, besluit Abbi met zijn dochter Ziza uit Kabiq te vluchten en wordt Boek deel van hun reis naar Europa.

Heel apart en uniek: het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Boek zelf, een leeg notitieboek wordt de hoofdfiguur van het verhaal. Het is indrukwekkend om te zien hoe Boek een actieve rol speelt in het verhaal. Hij gaat immers niet alleen mee op de reis, maar neemt ook deel aan de avonturen en ontmoetingen onderweg. Dit zorgt voor een spannende en meeslepende leeservaring, waarbij je als lezer echt met Boek meeleeft.

Het viel mij op dat de auteur op een nette maar realistische wijze de vluchtelingencrisis heeft belicht. De ontberingen en gevaren waarmee vluchtelingen op hun reis te maken krijgen, worden mooi uit de doeken gedaan. Elk hoofdstuk van het verlaten van het thuisland tot het oversteken van al dan niet gevaarlijke grenzen zit volgestouwd met spannende en kritieke momenten, maar ook vol emotionele omwentelingen.

De schrijfster heeft naar mijn gevoel de personages die Boek beschrijft, heel menselijk neergezet. Ze zijn steeds hoopvol en vastberaden om een beter leven te vinden, ondanks alle moeilijkheden waar ze onderweg mee te kampen krijgen. De veerkracht, vastberadenheid en het doorzettingsvermogen lieten mij tijdens het lezen alleszins niet onberoerd. Hun ervaringen hebben mij echt geraakt.

Melanie van de Peut heeft een vlotte toegankelijke schrijfstijl zonder franjes. Alle personages werden diep genoeg uitgewerkt tot hun rol in het verhaal. De auteur zorgde er ook voor dat de onderlinge dialogen tussen de personages, ondanks het zware thema, heel levendig en boeiend bleven.

Wat ik ook sterk waardeerde aan dit boek, is de boodschap van hoop en solidariteit die erin verweven zit. Ondanks alle moeilijkheden en tegenslagen op hun reis naar een beter leven blijft het geloof in een betere toekomst bij alle personages de boventoon voeren. Dit zorgde bij de lezer voor een hartverwarmend gevoel van verbondenheid en optimisme.

“De omzwervingen van Boek” is een boek dat ik alleszins niet snel zal vergeten. Met zijn originele perspectief, meeslepende verhaal en inspirerende boodschap is dit zeker een absolute aanrader voor adolescenten en ouderen die houden van avontuurlijke en emotionele verhalen. Melanie van de Peut heeft met dit boek een indrukwekkend en tijdloos verhaal gecreëerd dat je gegarandeerd in één ruk uit wilt lezen

Wat ik een leuke toevoeging vind, is het nawoord, waarin de auteur uit de doeken doet hoe het boek tot stand is gekomen: het verhaal achter “De omzwervingen van Boek”. Vervolgens nam de auteur een interessante bronnenlijst voor jongeren, volwassenen en kinderen op over de in het boek beschreven en aangehaalde problematiek.

Ik waardeer dit aangrijpende en ontroerende debuut graag met vijf sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters