Middelmatige bundel

Wendy Koedoot 16 november 2018
Dit is een bundel met korte verhalen en een novelle. De verhalen zijn niet allemaal even spannend , soms zijn ze voorspelbaar of ongeloofwaardig . De novelle V en M is een langer verhaal en gaat over de streng gelovig opgevoede Manon , die een lesbische relatie krijgt met een klasgenoot. Als ze tijdens een avondje stappen worden belaagd door een groep jongens, schieten twee vrouwen hen te hulp. Deze dames blijken over bovennatuurlijke gaven te beschikken en nemen de meiden mee om hun te beschermen .Of zit er meer achter? Het leest vlot en is redelijk spannend maar niet echt verrassend, vooral het plot vind ik nogal bijzonder. Toch vind ik dit een van de betere verhalen. Dan volgen er een paar korte verhalen van wisselende kwaliteit. Verse geesten en Ax, de dochter van Lix vind ik wel aardig maar niet geweldig. Het titel verhaal Tijd M.A.N. Chine vind ik wel weer goed. De hoofdrolspeler Melvin is al meer dan 500 jaar oud, hij lijkt onsterfelijk te zijn .Omdat hij steeds de verkeerde keuze maakt , sterft hij niet. Steeds is hij in een andere tijd, zoals in de loopgraven , waar hij vecht tegen de Duitsers. Het verhaal gaat over het maken van keuzes en het leren van je fouten, dat maar niet schijnt te lukken. Dit leest lekker weg en is wat mij betreft echt het beste verhaal van het boek.
De schrijfster gebruikt veel thema’s in het boek die actueel zijn zoals pesten en geaardheid.
De schrijfstijl is vlot en ondanks het Vlaamse taal en woordgebruik goed te lezen . Het is jammer dat er minder goede of spannende verhalen bij zitten, dan zou het boek hoger gewaardeerd worden. Nu geef ik het 2.5 sterren.

Meer recensies van Wendy Koedoot