Op het geniale af

A van Steeg 12 oktober 2020
Benedict Wells werd bekend met zijn boeken Het einde van de eenzaamheid en Becks laatste zomer. Beide boeken las ik met plezier. Ik was dan ook erg benieuwd naar zijn nieuwste boek Op het geniale af. Zou dit boek net zoveel indruk kunnen achterlaten als zijn twee eerdere werken?

Het is 2005. Francis Dean woont met zijn psychisch zieke moeder op een achterstallig trailerpark waarbij hij vooral op zichzelf wordt teruggeworpen. Na een van de zovele terugvallen van zijn moeder wordt ze weer opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Hier ontmoet hij Anne- May, een jonge vrouw die zelfmoord wilde plegen. Al snel bezoekt hij haar dagelijks en de twee ontwikkelen een bijzondere vriendschap.

Al jaren is de achttienjarige Francis Dean op zoek naar zijn vader. Nadat zijn moeder een brief voor hem achterlaat, na een mislukte zelfmoordpoging in het ziekenhuis, krijgt hij aanwijzingen wie zijn vader kan zijn. Samen met Anne-May en zijn vriend Grover besluiten ze op zoek te gaan. Francis Deans moeder blijkt namelijk gekozen te hebben om zich te laten bevruchten via een spermadonor die een hoog IQ zou hebben.

Gedrieën trekken ze van oost naar west door Amerika op zoek naar zijn vader. De roadtrip verloopt met horten en stoten. Ze leven op junkfood, verblijven in aftandse motels, bezoeken gokpaleizen en ontmoeten bijzondere mensen. De onderlinge relaties laten zien dat ze alle drie hun eigen reden hebben voor deze roadtrip. Het zijn jongeren zoekende naar hun eigen persoonlijkheid en seksualiteit.

Op het geniale af kent een vlotte schrijfstijl waardoor het boek vlot leest. Het verhaal laat zien hoe jongeren op zoek gaan naar bevestiging, liefde, vertrouwen, hoop, maar ook naar hun eigen identiteit. Muziek speelt een rol door het verhaal heen. Wells heeft ervoor gekozen om het boek vanuit de derde persoon te schrijven en de drie hoofdpersonages hun eigen gezicht en problematiek te geven. Hierdoor ontstaat er een goede basis voor dit verhaal.

Wells laat met Op het geniale af zien hoe kansloze jongeren keuzes maken die tekenend zullen zijn voor hun toekomst. Hierdoor leest het boek meer als een verhaal voor jongeren dan als een volwassen boek. De gebeurtenissen en schrijfstijl lezen ook makkelijk, al is de rode lijn in dit boek schrijnend.

Op het geniale af bespreekt thema’s zoals psychische problematiek, ouder-zoonrelatie, maar ook het anders zijn, seksueel misbruik en op zoek gaan naar eigen identiteit. Door de roadtrip komen deze thema’s goed uit de verf. Wells heeft met dit boek een interessant boek geschreven dat vooral jongeren zal aanspreken. Het boek is intrigerend, maar heeft mijn verwachting niet geheel kunnen waarmaken.

Benedict Wells laat met Op het geniale af zien dat hij voor verschillende leeftijdsgroepen weet te schrijven. Ik kijk uit naar zijn volgende boek, waarbij ik hoop dat dit meer in de stijl is geschreven van zijn twee eerste boeken.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg