Een goed debuut en goed begin van deze serie

A van Steeg 20 november 2020
Valentijn Ringelberg debuteert met Voorbij het Wederwoud, het eerste deel van een serie. De cover is prachtig en de binnenkant van het boek is prachtig verzorgd.

De elfynzussen Phaun en Céli zijn zussen en wonen diep in het Wederwoud. Céli is al jaren ziek en gaat steeds verder achteruit. Phaun zorgt zo goed mogelijk voor haar, maar het is zwaar. Dan ontmoet ze Noova die in het verleden de geliefde van Céli was. Noova denkt een medicijn te hebben voor Céli, maar daarvoor moet Phaun wel op zoek gaan naar dit medicijn.

Phaun heeft er alles voor over om de doodzieke Céli weer op de been te krijgen en gaat op zoek. Dit resulteert in een spannende zoektocht die niet zonder gevaar is. Ze moet hiervoor zelfs het Wederwoud verlaten wat ze nog nooit heeft gedaan. Zal het Phaun lukken om het medicijn tijdig te vinden? Ondertussen maakt ze kennis met meerdere volkeren en landen en deelt ze haar gedachten met de lezer. Hierdoor leer je Phaun steeds beter kennen.

Ringelberg weet vanaf de eerste bladzijden het verhaal tot leven te brengen. Normaal lees ik niet zo snel fantasy, maar dit verhaal trok mij aan. Ik ben positief verrast door de prettige schrijfstijl die in de ik-stijl geschreven is, en de beleving van het verhaal. Ik waande mij in de wereld en belevenissen van Phaun.

Voorbij het Wederwoud eindigt met een cliffhanger die de lezer laat uitkijken naar het tweede deel. Niet alleen dit zorgt ervoor dat de lezer uitkijkt naar het volgende deel, maar ik ben ook benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de personages. Er zijn nog genoeg open eindjes voor heel wat boeken in deze serie, vermoed ik zo.

Ringelberg laat zien dat hij weet hoe hij de lezer bij het verhaal kan betrekken. Het boek is zowel leuk om te lezen voor jongeren, maar zeker ook voor volwassenen die graag fantasy lezen. De schrijfstijl is vlot en de hoofdstukken zijn niet al te lang, waardoor je door het boek heen vliegt. De sfeerscheppingen zijn goed uitgewerkt en je waant je echt in het Wederwoud. Thema’s als zorg dragen voor familie, liefde en vriendschap zijn prachtig door het verhaal heen verweven.

Voorbij het Wederwoud is een mooi fantasy-verhaal dat zich in een sprookjesachtige omgeving afspeelt. Het is goed uitgedacht en houdt de lezer nieuwsgierig naar het verloop. Een goed begin van een serie is dit debuut van Ringelberg.

Meer recensies van A van Steeg