Uit de kunst

Aad le Febre 03 november 2023
Aan de in 1932 geboren en in september 2023 overleden Fernando Botero is een van de kunstboeken uit de prachtige Volkskrant serie over beeldende kunstenaars gewijd.

Deze unieke kunstenaar die niet alleen vaak grote formaat doeken schilderde, maar enorme ook mega beelden maakte heeft een geheel eigen en zeker originele stijl ontwikkeld.
De onderwerpen en befaamde personages van andere klassieke schilders zijn soms inspiratie voor zijn schilderijen, waarbij hij naar hartenlust die eigen stijl hanteerde en daarmee het origineel een bijna cartoonesk idee meegaf. Want het worden mensen, maar wel teruggebracht tot een buitenproportioneel, bijna abstracte vorm, veelal peervormig. Dus bijzondere, gedrongen figuren die mensen voorstellen en met een specifieke plastic-achtige uitdrukking
Kenmerkend voor zijn Zuid-Amerikaanse roots vind ik vooral het gebruik van felle kleuren zoals je die ook bij Frida Kahlo terugvindt.

Meer recensies van Aad le Febre