De echtheid in twijfel getrokken

Aad le Febre 16 november 2023
Geschiedenisdocent Fabian de Ligt bezoekt de jezuïeten pater Ignatius Kempers in een verzorgingshuis in Delft voor een rustig gesprek over Johannes Vermeer, waar de pater al jaren onderzoek naar doet en waarover hij een eigen, baanbrekende theorie over ontwikkeld heeft, die klaarblijkelijk de beperkte kennis over de mysterieuze Vermeer radicaal zal gaan veranderen. Maar dit bezoek eindigt desastreus en luidt voor Fabian een nieuw tijdperk in, die gepaard gaat met een raadselachtige zoektocht. Hij wordt nu ook gezien als ingewijde, bekend met de ontdekkingen van Ignatius en dat brengt hem direct in gevaar, waardoor hij hulp zoekt bij collega en vriendin Yvette Paagman om samen met haar te ontrafelen welk geheim hij zou kunnen weten, maar niet weet en de verdere puzzelstukjes op hun plek te laten vallen. Het blijkt dat dit niet zonder risico is. Maar waar komt het gevaar vandaan en van wie en hoever zal het gaan? En zo duiken we samen met hem steeds verder in de geschiedenis der Jezuïeten en de wereld van Vermeer in om deelgenoot te worden van de ontrafeling van het mysterie dat de grote schilder Vermeer -de sfinx van Delft- al eeuwenlang is.

Gelijktijdig wordt in het Museum Valse Kunst de opening verricht van een tentoonstelling waar de aandacht uitgaat naar de schilder en meestervervalser Han van Meegeren, zijn tekeningen, schilderijen en reproducties en speciaal voor dit moment, de onthulling van zijn beroemde schilderij "Christus en de overspelige vrouw" die het museum in bruikleen heeft van De Fundatie.
Bij deze opening is ook antiquair David -incognito- van de partij. Zijn aanwezigheid heeft niets te maken met interesse in deze tentoonstelling, maar alles met de start van zijn snode plan om zich te verrijken via het gebodene, de naam Van Meegeren opnieuw op de kaart te zetten en de geschiedenis te herschrijven, hetgeen hij direct na zijn bezoek volledig in werking zet. Samen met andere acties moet dit hem dichter bij zijn doel brengen.
Dat de paden van Fabian en David elkaar uiteindelijk ergens zullen kruisen is een logische stap in het verhaal.

Met De schaduw van Vermeer, het eerste deel van zijn Delft trilogie, is Jeroen Windmeijer na een aantal boeken vanuit succesvolle samenwerkingen met coauteurs weer heel succesvol even op eigen benen gaan staan. Hij situeert deze thriller in Delft omdat dit geboorteplaats van Johannes Vermeer en van de schrijver zelf is. Aan de hand van het verhaal wandelen we door het huidige Delft en het verleden ervan heen. Het Vermeerjaar 2023 met alle aandacht en tentoonstellingen is de welkome aanjager van dit verhaal. Daarbij komen de geschiedenis van Johannes Vermeer en Han Van Meegeren met zijn vervalsingen vol aan bod en dit zorgt in het verhaal regelmatig voor verwarring -welke waarheden worden de lezer voorgeschoteld- en hoe ver kun je er in meegaan?
Het hele verhaal ademt ook nu weer duidelijk de stijl van Windmeijer uit. Een prima verhaal met de gebruikelijke mix van historie, religie, interessante feiten en hoofdpersonen samen met boeiende twists en een verrassende ontknoping. Ook de actualiteit wordt relevant onderdeel van het verhaal, dat vooral prettig leesbaar is door de stijl en opgedeeld in korte hoofdstukken, die de vaart er in houden. Een sterke opening van een nieuwe trilogie van de hand van Jeroen Windmeijer.

Zijn beroemde schilderijen altijd echte meesters van echte meesters of meesterlijke kopieën, vervalsingen zo u wilt. Wie zal het zeggen na het lezen van dit boek, vooral als je de voorganger "De vervalste Vermeer" van Jeroen Windmeijer ook al gelezen hebt. En dan hebben we het nog niet over de toekomstige mogelijkheden die A I zal gaan bieden.

Meer recensies van Aad le Febre