Toestanden in Ierland

Aad le Febre 24 januari 2024
Het sleuteljaar is 1995. Nederland, Italië, Frankrijk en de geschiedenis van Ierland hebben een connectie die op het punt staat zich te openbaren. Namelijk die van de hoofdpersonen van dit verhaal - uit Leiden (Erin), uit Milaan (Max) en uit Orléans (Charlotte) - en hun gemeenschappelijke geschiedenis die feitelijk begint in een tehuis in Ierland. En er is nog een belangrijke connectie: elkeen heeft een bijzondere, oudere vrouw die, als ware zij hun (surrogaat)moeder, hun leven mede heeft beïnvloed, bepaald en hen geholpen heeft met ontplooien van hun talenten.

Als de geadopteerde Erin, archeologe bij het beroemde museum Naturalis, wil gaan trouwen en aan de gang gaat met de benodigde papieren komt zij achter de naam van haar Ierse moeder. Ze heeft 's avonds een afspraak met haar (adoptie)moeder en wil nog wat vragen stellen over haar adoptie, maar dan blijkt haar moeder, zeer onverwacht, plotseling overleden. Onduidelijke zelfmoord. En ze neemt daardoor vermoedelijk een geheim mee in haar graf. En dan zijn er nog de documenten die verdwijnen. Erin heeft meer dan een vermoeden dat ook zij te maken heeft met vreemde, bedreigende gebeurtenissen die zij niet kan duiden. Ineens is ook haar leven klaarblijkelijk in gevaar. Zelf op onderzoek uitgaan is de enige optie.
We maken tegelijk kennis met Charlotte die bijna obsessief traint voor de komende, meest belangrijke en zeer gewichtige wedstrijd voor de beste patissiers van Frankrijk. Ondersteund door haar steun en toeverlaat Faye, maar wie is Faye eigenlijk? En welk geheim draagt Charlotte zelf met zich mee?
Em we leren in Milaan modekoning Max kennen die in dezelfde periode al zijn aandacht heeft bij de komende catwalk presentatie van zijn nieuwe kleding ontwerpen. Bezoekjes aan journaliste Mimi -ook zijn hospita en beschermvrouwe- zijn voor hem van groot belang. En het wordt hem duidelijk dat niet alleen hij, maar ook zij een geheim heeft en dat niet met hem deelt. Dan ineens pleegt zij zelfmoord, zonder aanwijsbare aanleiding.

De Lijst van Marelle Boersma is een verhaal dat qua inhoud te zien is als een knap geconstrueerd mozaïek. De kleine stukjes lijken in eerste instantie een puzzel van losse onderdelen, maar de zoektocht naar gebeurtenissen in de jeugd van 3 mensen en vooral het waarom, brengt alles later samen, gepaard gaande met het dreigende gevaar, de opgebouwde spanning en verassende ontknoping.
De (fictieve) hoofdpersonen in dit spannende, maar ook aangrijpende verhaal, wisselen heel regelmatig via de hoofdstukken die aan hen gewijd zijn waardoor de lezer al met alle 3 kennis gemaakt heeft voordat hun levens uiteindelijk verweven raken door hun Ierse roots en eenzelfde achtergrond.
Deze roots en de hoofdpersonen zelf zijn in dit verhaal onderdeel gemaakt van werkelijke feiten en historische gebeurtenissen die in dit verhaal vermengt zijn tot een dramatische thriller die zich deels afspeelt in Ierland waarvan je de Couleur Locale dan ook in het boek proeft.
Een boeiend en attractief verhaal rondom boeiende personages die verzonnen zijn en die figureren in een waargebeurd en vreselijk stukje van de Ierse geschiedenis en de katholieke kerk.

Meer recensies van Aad le Febre