heerlijk boek

Alexs Books and Socks 04 december 2019
Schilderslief - Simone van der Vlugt (dwarsligger / ambo|anthos)

Op een julidag in 1650 wordt Geertje Dircx door het vroedschap van Amsterdam aangehouden, in een koets getrokken en voor twaalf jaar opgesloten in het spinhuis van Gouda. Van een proces is geen sprake: ze wordt monddood gemaakt. Haar geliefde Rembrandt van Rijn heeft daartoe opdracht gegeven. Vanuit het spinhuis blikt Geertje Dircx terug op haar leven.

Ze is van eenvoudige komaf, wordt jong weduwe, maar weet zich te redden door als kindermeisje voor een welgestelde familie in Hoorn te werken. Als die betrekking eindigt, gaat ze naar Amsterdam en treedt ze in dienst bij Rembrandt van Rijn. Hij zoekt een kindermeisje voor zijn zoon Titus, omdat zijn vrouw Saskia ernstig ziek is.

Na Saskia's dood bestiert Geertje al snel het hele huishouden, zorgt voor Titus en voor de eenzame Rembrandt. Jarenlang leven ze als een getrouwd paar, en Rembrandt geeft haar de sieraden uit Saskia's erfenis. Maar op een gegeven moment blijkt zijn liefde voor Geertje niets meer waard. Geertje laat het er niet bij zitten en klaagt de beroemde schilder aan.

Laat ik al vol lof zijn over de cover. Mooi! Zo een boek pik ik er zo uit in de boekenhandel. Een duidelijke titel, met andere woorden toen ik wist dat dit boek eraan zat te komen was ik super excited en wist ik gewoon dat ik dit boek moest lezen.

De auteur haar schrijfstijl is super vlot, echt je vliegt er zo doorheen, ik las het boek in 1 keer uit. Ook door die schrijfstijl zit je vanaf de eerste zinnen volledig in het verhaal. Feit dat dit waargebeurd is maakt het in combinatie met die cover, titel en schrijfstijl echt zo een toplees.

Historische personen, ze blijven toch steeds een vleugje mysterie rond zich hebben. Hoe waren ze als persoon, is wat we weten echt hoe ze zijn? Met dit boek komen we weer wat meer te weten over Rembrandts slechte kantjes en leren we eindelijk Geertje haar verhaal wat beter kennen.

Op het einde van het boek vinden we officiële documenten terug die het boek nog een extra plus geven. Het maakt het plaatje compleet af.

Dit boek is zo goed, zo een leuke lees, zo eindeloos interessant. Een extreem ontspannen lees die me meevoerde naar die tijd en mijn nieuwsgierigheid wekte om nog meer te lezen over Rembrandt. Ik las dit boek zelfs al een tweede keer en het blijft zijn charmes absoluut bewaren.

Deze historische roman is het perfecte boek op een druiligere dag of gewoon wanneer je nood hebt aangeven compleet ontspannen. Een boek perfect om even te verdwijnen in het leven van Geertje en het leven van haar met Rembrandt.

Deze ‘Schilderslief’ van Simone van der Vlugt komt absoluut in de favorieten-lijst van 2019. Een ideaal boek om cadeau te geven, ik raad hem echt iedereen aan! Als ik kon gaf ik hem meer dan 5/5.

Meer recensies van Alexs Books and Socks