Een interessant verhaal!

Amarins 02 maart 2024
Marie Tussaud groeit op tijdens de tumultueuze Franse Revolutie. Lastig voor een jonge vrouw, laat staan voor een vrouw met ambitie. Van haar oom leert ze het vak van wassen beelden maken. Haar talent valt op, zowel bij het koninklijk huis als bij de revolutionairen. Ze doet er alles aan om minstens zo goed te worden als haar oom. In een veranderend gevaarlijk Parijs staat ze voor de keuze: laat ze alles bij het oude of volgt ze haar hart.

Het verhaal is verdeeld in vijf delen. Elk deel begint me een mooie quote van een filosoof of Staatsman. Het verhaal begint in 1767 en heeft een tijdsbestek van 33 jaar. Vooral tussen het vierde en vijfde deel van het verhaal zit een grote tijdssprong. Vergeleken met de eerste delen was het laatste deel het meest indrukwekkend en intens.

Het boek geeft een inkijkje in het leven van Marie Tussaud. De lezer krijgt een stukje geschiedenis mee dat voor velen wellicht onbekend is. De auteur heeft dit op een prachtige manier gedaan.

De schrijfstijl van dit boek kun je omschrijven als beeldend en interessant. De verhaallijn is mooi opgebouwd en de lezer komt uiteindelijk veel te weten over Tussaud. Thema’s als de positie van vrouwen, de Franse revolutie en het maken van de wassen beelden hebben een mooie plek in het verhaal.

Ik ben een ontzettende liefhebber van historische romans, maar boeken zoals deze, waarin de geschiedenis centraal staat, hebben minder mijn aandacht. Hier en daar vond ik het wat langdradig, al was is de geschiedenis van Madame Tussaud zeker interessant. Het verhaal is geschreven op basis van waargebeurde feiten, daardoor leer je veel over de tijd waarin Marie leefde, over de gewoonten van die tijd en over Marie zelf.

Iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis zal smullen van dit verhaal. Het is een verhaal waar je kennis opdoet rond een inmiddels beroemde vrouw en waar je een mooi inkijkje krijgt in het leven van een vrouw met doorzettingsvermogen, die talent heeft en de liefde leert kennen.

Meer recensies van Amarins