Tranen met tuiten

AnneHut 19 maart 2024
Wie vaker boeken van Gaby Rasters heeft gelezen weet dat zij niet schroomt om heftige en emotionele onderwerpen aan te snijden. Maar wenskind brengt dit echt naar een ander niveau. In dit boek lezen we over de verschillende kanten rondom het thema kinderen krijgen. Zo laat het zien dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend is, zwanger worden op zich is al niet altijd makkelijk en daarnaast kunnen er ook medische complicaties een rol spelen. Maar het boek richt zich ook op de relatie van de ouders en hoe deze door verschillende omstandigheden onder druk kan komen te staan. En de opvoeding van kinderen komt ook aan bod, met name hoe dit er onder verschillende omstandigheden uit kan zien. Dit wordt allemaal verteld in een jasje van liefde, want dat is uiteindelijk de hoofdlijn in dit boek.

Het verhaal laat mooi zien welke taboes en vooroordelen en nog bestaan over het krijgen van kinderen en het ouderschap. Van het niet willen krijgen van kinderen (en dit telkens weer moeten verantwoorden) tot het hebben van een postnatale depressie. Stuk voor stuk super emotionele onderwerpen die op een respectvolle manier worden besproken. Ik zou dit boek misschien niet lezen wanneer jezelf bezig bent om zwanger te worden, ik kan me voorstellen dat dit emotioneel echt zwaar kan zijn. Aan de andere kant is het ook een goede herinnering dat alles wel goed komt, wat er ook gebeurd.

Terugdenkend aan alles wat er in dit boek voorbij is gekomen, is het wel erg veel. Maar het voelde niet alsof de onderwerpen opgepropt zijn, het verloop van het verhaal was juist heel natuurlijk. Wat dit verhaal nog realistischer maakt, is dat personages soms irrationeel kunnen zijn. Ze doen/willen niet altijd datgene wat “juist” is en dat maakte ze erg levendig en echt.

Wenskind is weer een prachtig werk van Gaby Rasters waarbij de tissues van begin tot einde nodig zijn. Ze weet je telkens weer te raken met fijne dialogen en realistische scenario’s. Liefde blijft het belangrijkste onderwerp en ook in dit boek laat ze zien hoe dit op verschillende manieren tot uiting kan komen. 5/5 sterren!!

Meer recensies van AnneHut