Eindelijk weer een boek dat ik vijf sterren mag geven

Annelies Tielen 17 maart 2020
Via een Hebban Leesclub ben ik 'Wie Omkijkt' gaan lezen. Ik had van de controverse rondom het boek (originele titel: American Dirt) niets meegekregen en ging er helemaal blanco in. Wat ik heb gelezen is een aangrijpend verhaal over een vrouw, Lydia, wiens hele familie tijdens een feestje wordt vermoord terwijl zij en haar zoontje Luca zich verschuilen op de badkamer. Haar man was journalist en schreef over drugskartels en daarmee lijkt snel duidelijk waarom deze vreselijke daad heeft plaats gevonden. Ze gaat met haar zoon op de vlucht naar El Norte, de Verenigde Staten. Vervolgens word je als lezer meegenomen op deze barre en vooral angstige tocht. Er zijn zoveel risico's onderweg: El Bestia (treinen waar ze op moeten springen), wegversperringen door drugskartels, mannen die misbruik van de vluchtelingen willen maken, ziektes, uitputting. De constante angst raakte me enorm. Soms kon ik niet verder lezen en moest ik echt even stoppen omdat ik het te spannend vond. Dat heb ik bij thrillers nooit, dan wil ik juist doorlezen. Het is dan ook geen thriller, maar een boek over mensen waarvan er op dit moment honderdduizenden over de wereld op zoek zijn naar en beter en veiliger bestaan. Het heeft me aangegrepen en dan verdient een boek voor mij vijf sterren! Helemaal verdiend, ondanks de controverse. Wil je daar meer over weten; even googlen en je vindt het meteen.

Meer recensies van Annelies Tielen