Lukt het Hercule Poirot om tijdens een treinreis een mysterie op tijd te ontrafelen?

Anna Bos-Chialastri 03 oktober 2020
Wie kent de verhalen van Agatha Christie nou niet? En haar bekendste personage detective Hercule Poirot zal qua naam bij iedereen wel een belletje doen rinkelen toch?

Dat ik het e-book voor 1 cent via het blauwe ronde mannetje aangeboden zag van de tig keer verfilmde titel Moord op de Oriënt Expres kon ik de verleiding uiteraard niet weerstaan om de avonturen van Poirot een keer in mijn eigen verbeelding mee te maken. Ook leuk om een keer een verhaal uit de jaren dertig te lezen die ook echt geschreven is in die tijd. Zou het zo geschreven worden als ik de verhalen van Agatha Christie altijd op de beeldbuis weergegeven zag? Nou maar hopen dat ik niet een deceptie zou hebben na afloop...

Hercule Poirot was in Istanbul wanneer hij het dringende verzoek kreeg om zo snel mogelijk naar huis te komen, zijn aanwezigheid is daar nodig. Het lukt hem (omdat hij de meereizende directeur van de maatschappij kent) om het laatste plekje te bemachtigen in de Oriënt expres richting zijn bestemming. De reis lijk voorspoedig en gemoedelijk te verlopen. Hercule zou Hercule niet zijn als hij niet stilletjes zijn medereizigers zou observeren.

Wanneer de trein ingesneeuwd raakt in Joegoslavië en men tot overmaat van ramp ontdekt dat een van de passagiers vermoord blijkt vraagt de directeur of Hercule met behulp van de aanwezige arts het mysterie op wil lossen. Er staan geen voetsporen in de sneeuw dus de dader zal iemand van de passagiers zijn. Toch?

Agatha Christie vertelt het verhaal helemaal in de sfeer zoals ik me van tevoren voorstelde, de wat arrogante alwetende Hercule Poirot weet op geheel eigen wijze de passagiers hun verhaal te laten vertellen en subtiel de niet genoemde aanwijzingen te aan het licht te brengen. Mevrouw Christie heeft er een nieuwe lezer bij. Mocht ik nog meer boeken tegenkomen zal ik ze zeker een keer gaan lezen.

Meer recensies van Anna Bos-Chialastri