Van drama queen, naar power lady!

Annette Overvoorde 23 oktober 2019
Het verhaal

De 12-jarige Angel woont samen met haar moeder in een best ruige en heftige wijk. Haar moeder heeft een bijzonder beroep, maar ze redden zich prima. Op school loopt niet alles op rolletjes. Volgens velen kletst ze veel, en als ze het er niet mee eens is, streekt ze dit niet onder stoelen of banken. Veel vriendinnen heeft Angel niet en de meeste gaat ze ook liever uit de weg: totdat de Kayleigh ontmoet.

De auteur

Derk Visser schrijft jeugdromans die zich afspelen aan de rand van de samenleving. Zijn verhalen worden rauw en realistisch genoemd.

De elementen

De cover is mooi en passend. Een jong meisje kijkt wat sip en verlegen naar de grond. Lange mooie haren komen onder de gebreide muts vandaan. Achter haar sieren rode veren en paarse tule. De achtergrond is licht van kleur. De titel valt goed op.

Drama queen is in 3 delen geschreven. In de vertelperspectief van de ik-persoon, lezen we mee in een stuk van het leven van de jonge Angel. Al is het leven niet makkelijk voor haar, toch houdt zij erg veel van haar moeder Patty. Drie december maanden komen voorbij, vol kou, sneeuw en kerstbomen. En nieuwe ontwikkelingen en inzichten die Angel als hoofdkarakter meemaakt. De hoofdpersonage in het boek wordt goed neergezet. Je gaat als lezer zeker met haar meeleven. Als mini-gezin leven zij aan de rand van de levensstatus van vele medebewoners. Want het is zeker geen vetpot tijdens de feestmaanden. Ze sleept Angel een misvormde kerstboom niet mee, voor het vreugdevuur, maar neemt deze mee naar huis, om kerst mee te vieren.

Qua thema komen er verschillende onderwerpen voorbij zoals armoede, eenoudergezin en verliefdheid. Het is mooi om te zien, dat Angel een grote ontwikkeling doormaakt, nadat ze Kayleigh heeft ontmoet. Haar karakter wordt iets milder en ze heeft iets moois om naar uit te kijken. Wat zijn uitwerking heeft op anderen.

Waardering: 3 sterren.

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde