Fatale keuzes is een mooi debuut, een soort spannende 3d-puzzel!

Annette Overvoorde 02 november 2019
Emily woont met Lisa en Jurre op kamers in leiden. Ze studeren en zijn inmiddels goede vrienden. Emily loopt stage bij de politie, met groot enthousiasme stort ze zich op de opdrachten; een oud dossier trekt haar aandacht.

Lisa heeft al jaren geen contact meer met haar vader, die al vele criminele acties op zijn naam heeft staan. Nu ze ouder is wordt ze toch nieuwsgierig naar haar roots. Tot grote bezorgdheid van haar moeder.

Wat ontdekt Emily precies? En is het voor Lisa niet beter om het verleden te laten rusten? Je leest het in Fatale keuzes.

~~De verschillende tijdsperiodes zijn belangrijke elementen

De cover is mooi en indrukwekkend. Een jonge vrouw kijkt je recht aan. Donker haar wappert over haar gezicht. Achter haar is het donker, een duistere kant misschien?

De schrijfstijl van Nina Verheij is prettig. De zinnen lopen vloeiend in elkaar. De auteur is erg van de details, bijna niets laat zij aan het toeval of de verbeelding over. Ze beschrijft alles uitgebreid, wat soms tot langdradige stukken kan leiden, voor de thrill-seekers die van de snelle acties houden. Hier een korte recensie van schrijven gaat dan ook moeilijk.

Fatale keuzes draait om Emily, een enthousiaste twintiger. Haar stage bij de politie neemt zij zeer serieus. De nieuwsgierigheid neemt de overhand en ze doet spannende ontdekkingen. Wat ze hiermee doet heeft zeer veel impact in het leven van de anderen. Naast de situaties worden ook de personages goed beschreven, Naast Emily lezen we over Matt haar vriend, over Lisa en Lucas, Jurre en nog anderen. Qua personen is het zeker te volgen, maar qua tijd is het goed onthouden in welk hoofdstuk en tijdsperiode je je bevindt. In begin zal dit even wennen zijn. Halverwege het boek, komt er meer spanning en leest het verder als een soort film met flashbacks.

Door de verschillende perspectieven krijgt het verhaal meer body en meer diepgang. een soort 3d-versie. Maar zeker een versie met geheimen en mysteries. Langzaam maar zeker worden de geheimen ontrafelt, steeds gaat er een luikje of kamertje open..op weg naar de uitgang.

~~Conclusie

Fatale keuzes is een soort Cluedo-spelen: als lezer probeer je zo goed mogelijk alle details te onthouden die mogelijk van belang zijn, voor de ontknoping. Nina Verheij heeft hiermee een prachtig mooi debuut neergezet. Het is nieuw, verfrissend, Cluedo-achtig, mysterieus, zit vol verrassingen en onverwachte wendingen.

Nina Verheij is een getalenteerde auteur, waar we nog veel van zullen horen!

Kijk voor de gehele recensie op:

Meer recensies van Annette Overvoorde