Grimmig, spannend maar niet zo mijn ding!

Annette Overvoorde 30 november 2019
~~De elementen zijn grimmig en gruwelijk

De cover vertoont bloedspetters en 2 vleugels. Niet zozeer valt deze cover mij op, maar het heeft iets grimmigs.

In deze spanende 1e thriller uit een nieuwe serie van Helen Fields maken we direct kennis met de dader en zijn gruweldaden. In de 3e persoon beschrijft Fields deze persoon direct in een notendop. In hoofdstuk 2 komt inspecteur Callanach in beeld. Het is zijn 2e dag bij de afdeling Zware Misdrijven, bij de Schotse politie in Edingburgh. Hij valt direct met zijn neus in de boter. De vertelperspectief van 3e persoon. Dit kan soms heerlijk lezen of wat afstand geven tussen verhaal en lezer. Dit laatste is hier het geval.

Fields haalt mogelijk alles uit de kast om het een spannend verhaal te laten zijn. Qua gruwel houdt zij geen blad voor de mond. Of het daarmee direct een superthriller wordt, valt nog te bezien. Meerdere factoren en elementen zijn daarvoor benodigd.

Als veellezer kan dit drama mij niet direct in de gewelddadige klauwen krijgen. Het is prima beschreven, maar met weinig emotie gevuld. Daarnaast ligt er de vraag: wie heeft hier nu de hoofdrol? De dader, met naam al bekend, of de inspecteur met al zijn ervaring?

Personages die voorkomen blijven wat vlak. Callanach wordt heel goed beschreven. Ook hij lijkt de grenzen op te zoeken, net als de dader. Zo hebben ze dus iets overeenkomstigs. Qua spanning fluctueert het boogje. Als het onderzoek vast loopt, komt de hulp van onverwachte hoek. Al denk je als lezer dan "hoe toevallig is dit? ". Ik was niet verrast.

~~Conclusie

Voor de Hebban-Buzz las ik Perfecte resten, geschreven door Helen Fields. Het 1e boek uit een nieuwe reeks. De kennismaking met de schrijfstijl van Fields was prima. Qua gruwel gaat het mij een "tandje" te ver. Het was redelijk origineel, maar ik was helaas niet flabbergasted toen het uit was.

~~Waardering 3 sterren

Er zijn meerdere thrillers met gruwel en misdadige scenes. De kunst is om de lezer direct mee te nemen, het verhaal in. Helaas heeft Fields mij niet kunnen overtuigen, na het lezen van eerdere soortgelijke boeken. Er zijn betere op dit vlak.

Het was spannend, maar toch irriteerde mij steeds iets tijdens het lezen. En dat is jammer. Het lezen blijft toch een kwestie van smaak!

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde

Meer recensies van Annette Overvoorde