Hartje voor het beest.

Annette Rijsdam 17 december 2019 Auteur
Emily Byron wacht een leven vol avontuur, denkt ze. In het geheim trouwt ze met haar jeugdliefde Malcolm en maakt zich klaar om met hem de wereld te gaan verkennen. Daar steekt haar vader echter een stokje voor. Als een belangrijke edelman aan het hof van Avalon wil hij het liefst zo min mogelijk te maken hebben met zijn bastaardkinderen, maar als hij ze in kan zetten als pion in een politiek spel is hij wel ineens de ‘liefhebbende’ vader.
Emily moet haar geliefde achter laten en verhuist naar het hof van Avalon, een slangenkuil waar een mysterieuze koning de scepter zwaait en niemand elkaar het licht in de ogen gunt. Tot Emily’s grote ontsteltenis wordt ze het bezit van edelman Berkley. Een zeer opvallende verschijning die niet bepaald sociaal lijkt te zijn. Duidelijk het tegenovergestelde van Emily. Is ze in staat om uit de klauwen van dit beest te ontsnappen, terug naar Malcolm, of houdt Berkley haar voor altijd gevangen in zijn hart?

Hart van het Beest is een new adult fantasy geïnspireerd op het sprookje Belle en het Beest. Voor mij twee obstakels want ik hou niet echt van fantasy en Belle en het Beest staat in mijn top 5 ‘minst favoriete sprookjes’. Het fantasy gedeelte in Hart van het beest slaat voornamelijk op de fictieve historische wereld van Astoris, die Emma Anna zo heeft neergezet dat je je in een echte wereld waant. Ik vind het knap hoe een stad met al haar inwoners op het papier tot leven komt en je voor een moment een van hen bent. Inclusief de prachtige kleding want J.M Anna heeft ieder detail tot in de puntjes uitgewerkt.
Een ander sterkt punt in Hart van het beest zijn de personages. Ze hebben pit, karakter en, nog beter, ze hebben foutjes. Omdat het verhaal voornamelijk vanuit Emily wordt beschreven zit je onder haar huid. Je voelt haar strijd en haar twijfels, maar ook haar opbloeiende liefde. J.M. Anna heeft dat heel goed invoelbaar gemaakt. Vooral de chemie tussen de twee hoofdpersonages laten je als lezer gewoon weer even heerlijke verliefd zijn.

Daarnaast is Hart van het beest niet enkel een verhaaltje met een moraal dat schoonheid van binnen zit, zoals het bekende sprookje. Hier zit veel meer in. J.M. Anna breekt een lans voor gelijkheid binnen een relatie, kiezen voor degene waar je van houdt, maar durft ook een maatschappelijk kritische noot neer te leggen met betrekking tot politiek en religie.

Kortom, ik vind het een geweldig boek en heb er met heel mijn hart van genoten. En wat betreft het sprookje? J.M. Anna heeft net dat gedeelte van Belle en het Beest aangepast waar ik me altijd een beetje aan ergerde, en op deze manier heeft ze er pas echt een goed verhaal van gemaakt.

Hart van het beest is het tweede deel in de Astoris-serie, maar is als standalone te lezen.

Meer recensies van Annette Rijsdam