Een feelgood zoals het hoort te zijn

Annette Rijsdam 13 augustus 2019 Auteur
Een tijdje terug startte de Hebban leesclub Ik mis je van Gillian King. Ik meldde me aan, werd helaas uitgeloot, maar schoof toch aan met mijn eigen exemplaar want ik wilde dit boek gewoon heel graag lezen. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad.

Het eerste wat me aantrok was de cover, uiteraard. Het heeft iets frivools, vrolijks, maar de titel geeft het dan toch weer een randje. Dat is ook precies wat er gebeurt met het verhaal. De quote achterop dat, ‘Gillian King met de aangrijpende feelgoodroman een krater in je hart slaat, maar deze langzaam weer opvult’ klopt helemaal.

In Ik mis je probeert Charlie te leven met haar eigen schuldgevoel. Tien jaar geleden sloeg een van de mooiste avonden van haar leven om in een diep donker gat. Jarenlang had ze haar jeugdliefde Carsten van een afstandje bewonderd, hopend dat hij verliefd op haar werd, en toen het eindelijk zo bleek te zijn kwam Bo, zijn zusje en beste vriendin van Charlie om bij een auto ongeluk.
Voor Charlie is het niet meer mogelijk om in haar woonplaats te blijven, alles herinnert haar aan haar beste vriendin en aan hoe zij het ongeluk had kunnen voorkomen. Ze verhuist naar haar vader, die haar weer onderbrengt bij zijn stiefdochter Claire. Charlie verwacht niet dat zij en Claire vriendinnen kunnen worden. Claire’s ex-vriend James daarentegen heeft een vreemde aantrekkingskracht op Charlie, met alle gevolgen van dien.
Als ze jaren later noodgedwongen weer terugkeert naar Wassenaar, merkt ze hoe ver ze is verwijderd van wie ze had willen zijn en hoezeer ze zichzelf, maar ook Carsten mist. De vraag is of ze echt weer zichzelf kan worden, of dat alles voorgoed veranderd is.

Ik mis je begint gelijk ‘goed’. Na de eerste drie hoofdstukken zit die krater al op de juiste plek. Vanaf daar bouwt King inderdaad steeds een beetje meer het verhaal op en kom je meer te weten wat er tien jaar geleden na het overlijden van Bo is gebeurd. Gillian King switch heel subtiel tussen heden en verleden en geeft je daardoor als lezer steeds een beetje meer, waardoor je eigenlijk non-stop wilt blijven lezen want niet alleen is het belangrijk wat er is gebeurd, ook wil je weten of ze uit het dal klimt en of Carsten daar op haar wacht. Dus zet thee klaar en een kookwekker zodat je op tijd naar het toilet gaat, want stoppen is geen optie.

Gillian King heeft een fijne no-nonsens schrijfstijl en weet de lezer daarmee goed te raken. Naast de opbouw zijn de personages en de gebruikte thematiek ook een dikke plus. Ze zijn goed uitgewerkt zonder over the top te gaan of ongeloofwaardig te worden. Hetgeen Charlie overkomt, is door King heel geleidelijk omschreven waardoor je beseft dat dit iedereen kan overkomen. Dat maakt het nog een tikje extra verdrietig en je hoopt gewoon het beste voor Charlie.

Er valt nog heel veel meer te zeggen over Ik mis je, maar het beste is om dit boek gewoon zelf te gaan lezen. Dit is een feelgoodroman zoals het hoort te zijn met alles erop en eraan. Het is een verhaal over jezelf weer terugvinden dankzij de liefde van de mensen om je heen.

Meer recensies van Annette Rijsdam