Een zinderend mooi verhaal

Annette Rijsdam 10 augustus 2019 Auteur
Tijdens mijn vakantie een tijdje geleden deed ik onbewust de ‘boek per dag’ challenge. Dat kwam niet omdat ik ineens zoveel extra tijd had om te lezen, maar omdat de boeken die ik had uitgekozen gewoon niet weg te leggen waren.
Een daarvan was Hitte, van Lis Lucassen. Eerder las ik van haar Grenzeloos en Genadeloos, waardoor ik dus al een beetje gewaarschuwd was want beide boeken las ik o.a. tijdens schoonmaken, aardappels schillen en andere huishoudelijke taken die jammerlijk faalden. Hitte had hetzelfde effect: levensechte personages, en een manier van schrijven waardoor je voor je gevoel gewoon op die plek bent.

Lynn Stevens werkt bij het animation team in een hotel duizenden kilometers verwijderd van waar het die ene nacht misging. Ze probeert het te vergeten, maar trauma’s reizen altijd met je mee. Hetzelfde geldt voor Daan, die onder dwang mee is met zijn ouders om te genieten van een vakantie onder de warme zon. Daan heeft daar echter geen behoefte aan en hij is ook niet van plan het naar zijn zin te hebben. Tot hij Lynn tegenkomt. Hij hoort het breekbare randje in haar stem en raakt door haar geïntrigeerd. Er is alleen één grote ‘maar’: als hij wil dat Lynn zich voor hem blootgeeft, dan moet hij dat ook doen naar haar toe en dat is nu net zijn grote probleem.

Lis Lucassen heeft hier twee personages tegenover elkaar gezet die elkaars breekbaarheid herkennen. Daan en Lynn hebben allebei iets meegemaakt wat hen tekent. Ze willen wel, maar lukt het hen ook toenadering te vinden? Het mooie van deze twee personen is dat ze heel ingetogen lijken, maar onder hun huid kolkt een wervelwind aan emoties. Lis Lucassen weet dat heel goed over te brengen. Vooral het randje bij Daan is goed aangezet. Hij gedraagt zich af en toe ronduit onbeschoft, maar je hoort hem bij wijze schreeuwen om vastgehouden te worden door Lynn.

Hitte wordt verteld vanuit Lynn en Daan. Ieder hoofdstuk bevat een kleine hint naar welk geheim ze met zich meedragen, maar ook er is weer een nieuw draadje om je steeds dieper het verhaal in te trekken. Je blijft lezen. Dat komt ook doordat Lynn en Daan heel vertrouwd voelen en omdat hun problemen en de manier waarop ze ermee omgaan realistisch zijn. Ook de andere personages zijn heel mooi omschreven. Je voelt het verdriet van Daans ouders en met name de onmacht van zijn broertje.

Het enige nadeel vond ik dat ik het boek zo snel uit had… Gelukkig zijn er nog twee delen en het volgende deel met Stef, een ontzettend leuke jongen die in Hitte ook ten tonele verschijnt en waar ik stiekem een zwak voor had, ligt al klaar.

Meer recensies van Annette Rijsdam