Hoop op liefde in het geloof.

Annette Rijsdam 05 september 2019 Auteur
Met de leesclub van Hebban heb ik het boek Door jou ben ik mij van Hinke van Abbema gelezen. De titel was het eerste dat me opviel, maar de flaptekst trok me definitief over de streep. Dit boek wilde ik per se lezen.

Hinke van Abbema is theoloog, ze woont in Rotterdam en werkt veelal met jongeren. Zelf is ze panseksueel en weet dus als geen ander hoe lastig het is om je weg binnen het geloof te vinden. In haar boek Door jou ben ik mij, heeft ze daar een antwoord proberen te geven op de vraag of geloof en geaardheid hand in hand kunnen gaan.

Jona is gay. Dat weet hij al een tijdje, zijn beste vriendin Eline heeft het ook wel in de gaten en Marouan ziet het meteen. De rest van zijn omgeving weet het nog niet. Hoewel Jona zich er niet voor schaamt, vindt hij het ook heel lastig om voor zijn geaardheid uit te komen. Met name zijn ouders wil hij niet kwetsen.
Als hij tijdens een Feyenoord wedstrijd de vrolijke Marouan tegenkomt, is dat het begin van een mooie maar ook zeer lastig ontdekkingstocht naar zichzelf en de liefde. Leert Marouan hem uiteindelijk wat het is om lief te hebben of kiest hij toch voor het pad dat zijn ouders voor hem hadden gewild?

Door jou ben ik mij heeft mij diep geraakt. Met name ook de visie van Jona en Marouan op bepaalde zaken waren heel mooi en helder omschreven. Zo zouden wel meer mensen mogen gaan denken. Van Abbema heeft een zeer vlotte schrijfstijl en heeft daarbij twee personages gecreëerd die direct je hart in kruipen, al is Marouan iemand die je hart in stuitert. Het leuke is dat ze een eigen stem hebben en tijdens het lezen een beetje als vrienden voor je worden. Ook de rest van Jona’s vrienden en met name Eline weten hun plekje te veroveren. Het is moeilijk om ze los te laten of ze als ‘fictief’ te zien.

Hinke van Abbema heeft diversiteit op verschillende gronden aangepakt, maar vooral geloof en homoseksualiteit voert de boventoon. Er zijn nog weinig boeken over dit thema geschreven waarin het geloof an sich er niet ‘slechter’ uitkomt. Zonder te oordelen laat de auteur de vooroordelen en kortzichtigheid zien, maar ook een oplossing. Ik kan er niet te veel over verklappen, maar op een hele mooie manier heeft ze weten te omschrijven waar het in het leven en het geloof uiteindelijk om draait: Liefde.

Door jou ben ik mij is een verhaal dat je niet vaak tegenkomt. De auteur heeft haar passie voor dit onderwerp en haar wil om het bespreekbaar te maken zo goed en mooi verwoord dat ik niet anders kan zeggen dan: vijf dik verdiende sterren.

Complimenten voor de cover en de titel, die op meerdere manieren uitgelegd kan worden.

Meer recensies van Annette Rijsdam