Handleiding met kleine lettertjes

Annette Rijsdam 28 september 2019 Auteur
Aline van Wijnen

Liefde met gebruiksaanwijzing.

Zouden we die niet allemaal willen als het om de liefde gaat? Wat is acceptabel en wat niet? Robin heeft een heel duidelijk reglement voor zichzelf opgesteld. Geen mannen. En al helemaal geen liefde. Na een aantal keer flink gekwetst te zijn, neemt ze liever het zekere voor het onzekere van verliefdheid. Daarbij komt ook dat haar jeugd de nodige sporen heeft achtergelaten. Haar biologische vader heeft haar moeder, zwanger en wel, in de steek gelaten en haar beste vriendin geeft eenrichtingsverkeer in vriendschap wel een hele nieuwe betekenis.
Als Robin Max tegen het lijf loopt, en dan nog een keer en dan nog een keer, merkt ze dat ze haar eigen handleiding maar eens grondig moet herzien. Hoewel ze zich enige interpretatie-vrijheid toestaat en Max slechts als friend with benefit ziet, houdt ze zich daarmee alleen maar voor de gek. En Max ook. Die wil ze echter niet kwijt, maar daarvoor moet ze wel haar gebruiksaanwijzing weggooien. Helaas bevat Max’ handleiding ook nog een aantal kleine lettertjes, en die laten zich niet zo makkelijk lezen.

Hoewel Robin niet direct als de meest sympathieke hoofdpersoon overkomt, weet ze wel onder je huid te kruipen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor bijna alle personages. Op Max na hebben ze allemaal wel een randje. Toch lukt het Aline van Wijnen om ieder karakter iets mee te geven waardoor je ze hun slechte eigenschappen vergeeft en hoopt dat ze het geluk gaan vinden. Zelfs Alix, die vervelende vriendin van Robin, heeft wel iets menselijks.

Dat is sowieso een sterk punt in Van Wijnens verhaal. Ieder personages voelt levensecht, en hoewel sommige acties niet direct goed te keuren zijn, zijn ze wel begrijpbaar. Desalniettemin bestaat er een kans dat je Robin, en soms ook Max eventjes met een boekenlegger om de oren wil slaan. Niet uit nijd, maar omdat je wil dat ze hun ogen eens opendoen en inzien dat ze goud in handen hebben. Maar ja, geldt dat niet voor ons allemaal?

Stiekem had ik wel nog wat meer van Max willen weten. Zijn verhaal komt wat later aan bod. Toch geeft het het boek ook wel iets extra’s door de personages niet gelijk op te laten gaan in hun ontwikkeling, maar juist de klap uit te delen op het moment dat je denkt dat ze er eindelijk zijn. Kost wel een paar extra hartkloppingen.

Liefde met een gebruiksaanwijzing is een oprecht liefdesverhaal tussen twee mensen die niet alleen worstelen met hun verleden, maar ook een beetje met zichzelf.

Meer recensies van Annette Rijsdam