Fantastisch slotdeel!

Anoeska 22 december 2019 Auteur
4.5/5 sterren van de 5 sterren

Ik heb lang getwijfeld of ik dit boek vijf sterren wilde geven, of niet. Uiteindelijk heb ik besloten om toch een half sterretje weg te laten vallen. Voornamelijk door het einde, wat voor mij toch niet als een slot aanvoelde.
Het verhaal was naar mijn gevoel afgerond, maar het laatste hoofdstuk was er net teveel aan. Het zette me weer aan het denken en ik wilde opnieuw meer te weten komen. Het voelde alsof er nog wat meer aan zat te komen.

Aan het begin van dit boek word je als lezer op een bepaald spoor gezet. Er was een personage dat ik begon te verdenken, die ik in eerdere boeken nog niet verdacht had. Nu, na enkele boeken van Chinouk gelezen te hebben weet ik dat je als lezer daar niet in mag trappen. Het zijn valstrikken die ze plaatst als auteur.
De uiteindelijke dader kwam voor mij heel onverwachts. Ik heb nu al de drang om de boeken te herlezen en te zoeken naar hints. Want eerlijk, ik zag het écht niet aankomen. Net omdat een bepaald personage wat verdachter werd gemaakt dan de andere, maar ook omdat de uiteindelijke dader weinig hints leek te geven.
Ook de plot twist van het motief was voor mij een vloedgolf aan nieuwe prikkels. Het is zeer zeker een leuke twist in de reden waarom, maar ik vroeg me vooral af waarom er zo weinig hints naar die reden waren. Al kan het ook echt zijn dat ik die gewoon gemist heb.

De schrijfstijl van Chinouk blijft een van mijn favoriete. Het is vlot, niet te luchtig en er zit een bepaalde speelsheid in die ik heel erg kan waarderen. Het voelt ook niet te stijfjes aan. Bij thrillers heb ik vaak het gevoel dat er heel veel moeilijke woorden gebruikt moeten worden, en dat men wil overdrijven. Hier is de woordkeuze niet te eenvoudig, maar ook verstaanbaar voor elk type lezer.
Wat mij in dit boek ook opviel, was dat er hier en daar wat meer met taal gespeeld werd. Dat er ook tussen de regels door een soort speling kwam waar je als lezer wat mee kon.
Het boek las zoals steeds heel vlot, opnieuw een page-turner waar je helemaal in verloren geraakt. De spanning zat heel goed in dit boek. Het kende vele hoogtepunten die niet altijd met een scene opgelost werden. De spanning bleef er wat inzitten en dat vond ik heel fijn. Dat maakt net dat je als lezer verder wilt lezen.
Ook de personages hebben in dit boek een ontzettend grote sprong gemaakt. Je merkte dat elk personage een eigen weg doorging. Voor mij was Lisa zeker mijn favoriet in dit boek. Haar blijvend optimisme en vooral haar zachte karakter had me helemaal mee.

Ik raad de trilogie absoluut aan. Het is een spannende boekenreeks die op de een of andere manier ook zoveel meer bevat dan enkel spanning. Er komen heel veel onderwerpen aan bod die ook in het dagelijkse leven een dingetje zijn. De realiteit schijnt absoluut door in deze trilogie. Er is duidelijk oog voor detail geweest tijdens het schrijven en allerlei situaties zijn zo realistisch mogelijk weergegeven.

Meer recensies van Anoeska