Een helder inzicht in het leven in kamp Auschwitz

Ans Stier 12 januari 2021
Dit is het aangrijpende en waargebeurde verhaal van een jongen die jarenlang in concentratiekampen geleefd heeft. Het merendeel speelt zich af in Auschwitz en verteld hoe het er daar aan toe ging.
Het beschrijft alles uit het leven in het kamp. De volle barrakken, martelingen, werk, uren durende appels, verblijf in de ziekenbarak e.d. Ook wordt er in gegaan op onderlinge vriendschappen en wat men deed om te overleven.

Het is een heel persoonlijk verhaal, het is duidelijk dat het het verhaal van een ooggetuige/ervaringsdeskundige is.

De ervaringen van Thomas worden ondersteund door tekeningen. De originele tekeningen zijn verloren gegaan maar hij heeft alles prima kunnen reproduceren vanuit zijn geheugen.

Ik heb het ebook gelezen en vond de tekeningen te klein afgebeeld. Het is duidelijk wat het voorstelt maar in de tekeningen heeft Thomas ook begeleidende teksten geschreven en die zijn erg moeilijk leesbaar. De te klein afgebeelde tekeningen heb ik als minpunt ervaren mede ook omdat ik heel nieuwsgierig was naar deze tekeningen.

Dit boek onderscheid zich van andere boeken over het leven in concentratiekampen door de tekeningen die de ervaringen van een jonge jongen vastleggen.

Het verhaal leest makkelijk. Het is in begrijpelijke bewoordingen geschreven en leest alsof je het verhaal uit de eerste hand hoort.
Het is niet een boek dat je makkelijk “even” leest. Dit komt omdat het toch een behoorlijk zwaar onderwerp is en het is erg aangrijpend. Je moet de schokkende gebeurtenissen regelmatig even laten bezinken.

Dit boek is een aanrader voor iedereen. Het geeft een helder inzicht in een zwarte bladzijde van de geschiedenis.

Meer recensies van Ans Stier