Ik moest even in komen in dit boek. Het onderwerp de dood en het regelen van alles rondom de uitvaart waarmee het boek begint, maakten het een zware start. Kort daarop komt het onderwerp misbruik aan de orde. Ook een zwaar thema. Zo gezegd moest ik even door de zure appel heen. Naar mate het boek vordert, wordt je steeds meer mee gezogen in een diepgaand en gevoelig verhaal. Dit komt mede door de schrijfstijl.
De schrijfstijl is heel beeldend. Uitvoerig wordt alles omgeschreven in heldere taal. De dingen worden benoemd zoals ze zijn. De auteur weet heel mooi de emotie die in dit verhaal zit tot uitdrukking te brengen. Hij weet een gevoelige snaar te raken op zo’n wijze dat je je helemaal in kunt beelden wat het hoofdpersonage Fleur heeft meegemaakt en hoe ze het heeft gevoeld. Dit heeft enorm indruk op mij gemaakt. Het is zeker ook verrassend omdat dit gevoelige verhaal door een man is geschreven. Een verhaal over seksueel misbruik waarin zoveel emotie is verwerkt verwacht je niet zo snel van de hand van een mannelijke auteur. Dit boek heeft indruk gemaakt en was uiteindelijk steeds moeilijker weg te leggen.
De personages zijn goed uitgewerkt. Fleur neemt je mee in haar geschiedenis en gevoelsleven. Haar verhaal komt tot je alsof je als haar beste vriendin in vertrouwen genomen wordt. Het geheel is heel realistisch en geloofwaardig.
Dit boek draagt ook een boodschap met zich mee: mocht je slachtoffer zijn van seksueel misbruik; blijf er niet mee lopen en maak jezelf geen verwijten. Overwin je angsten en wees vrij om voor jezelf en je eigen toekomst te kiezen.
Wat een prachtig boek. Soms wat zwaar maar zo mooi geschreven dat moet je echt gelezen hebben!

Reacties op: Wat een prachtig boek!

Fleur, een leven in de knop geknakt - Motell Rijnen