James Salter - Alles wat is

Ate Vegter 23 juni 2020
Ik kwam het boek in het Engels tegen in de buitenbieb. Het stond er opeens, ik las er een paar zinnen in en ik was verkocht. Ik nam het mee naar binnen - echt mooie boeken mogen mee naar binnen om gelezen te worden. Ik legde het op een van de talloze stapels ongelezen boeken en kwam er verder niet meer aan toe. Maar ik wist dat het een mooi boek was, poëtisch geschreven met zinnen en beelden die mij direct raakten en ontroerden. Dat klinkt wat overdreven, maar meestal moet je je toch in een boek invechten voordat het je te pakken heeft, maar dit smaakte gelijk prima. Toch bleef het liggen.
Een paar maanden later zag ik het opeens in het Nederlands staan in de Noppes van Purmerend - even tussendoor: een belangrijk verschil tussen de Noppes in Purmerend en die in Volendam is dat in P. alle boeken op alfabet staan en in V. niet. Dat betekent dat ik in P. gemakkelijk iets kan vinden en dat ik in V. met allerlei andere boeken thuiskom omdat ik al die ruggen toch even langs ga, maar dat terzijde - en ik legde het op mijn stapeltje. Nu kon ik het in het Nederlands lezen.
Toen heb ik iets heel doms gedaan, ik heb de Engelse versie weer in de buitenbieb gezet. Ik ben de Nederlandse vertaling gaan lezen en inderdaad, het is een prachtig boek, een romantische roman, een prachtig geschreven verhaal, met onverwachte wendingen en sterke emotionele golven en bewegingen die je meesleuren als was het de branding zelf. Een boek dat staat. Een boek waar je doorheen raast en waar je spijt van hebt dat je het gelezen hebt als het uit is. Ik ben nu al op zoek naar meer van James Salter. Alles wil ik van deze aartsromanticus lezen, deze liefhebber van de liefde, deze taalvirtuoos, deze uitstekende (com)plotdenker, deze avonturier van de grote stad pur sang. Zo, nou is het wel genoeg. Het is een mooi boek. Ik zou het nog graag eens in het Engels lezen.

Ate Vegter, 22 juni 2020
l