My Generation

Ate Vegter 14 maart 2023
2847 My Generation

Han Lörzing heeft een boek geschreven over zijn generatie, met de titel Mijn Generatie, waarin hij refereert aan My Generation van The Who. Het boek gaat over de naoorlogse generatie, over de tijd vanaf de jaren vijftig tot nu toe. Als je het nummer My Generation van The Wo kent, dan gaat dit boek ook over jou. Het is een ode aan de babyboomer:
People try to put us down – talkin’ ‘bout my generation
Just because we g-g-get around – talkin’ ‘bout my generation
Things they do look awful c-c-cold – talkin’ ‘bout my generation
I hope I die before I get old – talkin’ ‘bout my generation
My generation, my generation
Dus wanneer je dit kan meezingen, dan weet je het. Ik heb me nooit een babyboomer gevoeld, maar blijk wel tot de doelgroep te behoren. Ik moet wel zeggen dat in mijn jeugd die jeugd ook centraal stond, met de komst van de popmuziek, de bevrijding van de jaren zestig en zeventig en de vernieuwing van de moderne samenleving, die zich losmaakte van de kerk en haar opvattingen, althans, zo was het voor mij. Nu ik ouder geworden ben lijkt alles wel te draaien om de ouder wordende mens. Ondanks dat de Who zingt dat ze hopen dat ze doodgaan voordat ze oud worden is het kwaad al geschied en zitten we op Facebook met andere bejaarden te keuvelen.
Han Lörzing beschrijft in mooie thema’s al dat soort veranderingen en het is dan ook een feest van herkenning om het boek te lezen. Over hoe we begonnen te roken en te drinken en daar ook weer mee gestopt zijn. Over de komst van de paprika en de pastinaak en de revolutionaire opkomst van het buiten de deur eten. Over het verdwijnen van de typekamer en de stereo en de komst van de computer en de streamingsdiensten. Over de metro, de alcoholcontroles en de moderne woninginrichting. Over de opkomst van de televisie en de vrije tijd, de verwereldlijking, de opkomst en ondergang van de vrije seks, de gelijkheid van alle mensen, de ietsisten, het internet en de mobiele telefoon. Kortom, een boek over je leven tot nu toe en nog volop verkrijgbaar ook.
Ate Vegter, 14 maart 2023

voor nog meer onzin: