(filosofie van) het dagelijks leven

Ate Vegter 18 maart 2023
het elektrische bed dat wij een paar maanden geleden kochten is voorzien van twee zweeflaatjes die functioneren als nachtkastje. aan mijn kant staat daar een wekker op en er ligt een lampje voor nachtelike uitstapjes. ook staan er een paar beeldjes, van maria en boeddha en een klein schilderijtje van jezus, alles ter bescherming van mijn ziel en zaligheid.
we hebben een stuk of wat boeddha’s in huis, de grootste afkomstig van de amsterdamse vrijmarkt, een paar komen uit thailand en ik heb er een gekregen van mijn leidinggevende toen ze met pensioen ging. dat is mooi want een boeddha hoor je te krijgen en niet als souvenir aan te schaffen, maar beide kan. behalve dit icoontje van jezus hangt er ook nog een gekruisigde jezus boven de wc-deur, afkomstig van malle pietje in purmerend. maria is weggelopen van een franse brocante. zij is de zwaarst getroffene omdat ze haar zoon moet offeren voor het heil van de wereld, maar aan de andere kant was hij na drie dag ook al weer opgestaan, dus dat leed blijft dan toch te overzien.
daarnaast liggen er altijd wel wat boeken aan mijn kant want ik lees de laatste tijd weer wat meer in bed. ook heb ik altijd een e-reader klaar voor noodgevallen. op dit moment ben ik op de e-reader aan het lezen in god is niet groot van christopher hitchens, over de waanzin van alle godsdiensten en hun oorlogen. een buitengewoon interessant boek voor alle gelovigen als ik het mag zeggen. ik geloof niet dat god de mens geschapen heeft want dan zou er maar een god en een godsdienst zijn, maar alleen al uit de bijbel zijn drie grote godsdiensten ontstaan, wat al bewijst dat de mens zijn goden zelf bedenkt. dan heb ik het nog niet eens over de hindoes met hun talloze goden en boeddha himself, die ook gewoon een mens was met een paar goede ideeën en wat rust in zijn donder. want misschien gaat het daar wel om, dat je in het leven tot rust komt en je kunt verzoenen met het leven zoals het is, dat je in staat bent ja te zeggen tegen alles wat het leven je te bieden heeft.
(wordt vervolgd)
ate vegter, 18 maart 2023