Als katten van de wereld verdwijnen

Ate Vegter 19 mei 2020
Ik heb er op Facebook net een leuk filmpje aan gewijd, om zelf een beetje aan het idee te wennen en de eerste reacties te peilen. Ik geloof dat niemand het een goed idee vindt. Ja, natuurlijk zijn er mensen die katten haten - o ja, zijn die er? - maar die hoor je dan weer niet op het moment suprême, zoals dat zo vaak gaat.
Maar onze Genki Kawamura heeft er een heuse roman aan gewijd. Een warme, eigenzinnige roman die reflecteert op het leven, de liefde en de familiebanden, schrijft The Guardian. Zo, nou jij weer. Nou, ik moet zeggen, het is een prachtig boek. Ik heb het net gelezen, heb het zelfs nog niet helemaal uit dus ik kan de afloop sowieso niet verpatselemiezen, maar het leest als een trein.
De jonge, dertigjarige ik-figuur gaat dood. Dat is natuurlijk geen goed begin, maar dat is wat hij net van de dokter heeft gehoord. Hij heeft een hersentumor en krijgt een hele batterij behandelingsopties voorgeschoteld maar uiteindelijk komt het erop neer dat het gedaan is. Hij heeft nog maar kort te leven. Heel kort.
Nu is het niet een heel uitgesproken feestbeest, die ik-figuur. Hij is vervreemd van zijn familie, zijn moeder is dood en met zijn vader heeft hij geen contact, net zomin als met zijn ex. Ja, dat is eigenlijk het enige wat hij nog heeft, een ex, want vrienden komen in het verhaal niet voor. En een kat, jawel, hij heeft een kat. De kat heet Kool.
Hij is niet echt het type om een bucketlist te maken, maar hij schrijft toch wel een brief, een afscheidsbrief aan de lezer, waarin hij een ongelofelijk verhaal vertelt over die laatste week van zijn leven. Ontroerend, aangrijpend, liefdevol, verrassend, magisch, humoristisch, geweldig herkenbaar en authentiek, om maar even in recensietermen te blijven.
Het is een mooi boek over echte, duivelse dilemma’s op leven en dood. De vraag is natuurlijk, mag Kool blijven? En wie gaat daar eigenlijk over?

Ate Vegter, 19 mei 2020

Genki Kawamura - Als katten van de wereld verdwijnen
Oorspronkelijk titel: Sekai kara neko ga kieta nara
/Users/atevegter/Desktop/1784a.jpg
/Users/atevegter/Desktop/1784b.jpg