Mano Bouzamour - Bestsellerboy

Ate Vegter 30 juni 2020
Ik kreeg het boek van Sinterklaas, ik zal die andere gast niet noemen: 66 jaar en met pensioen/dat vindt Ate goed te doen/tegenwoordig heeft Ate alle tijd/en niemand die daar onder lijdt. Het rijmpje heb ik nog bewaard, maar dat van die tijd valt reuze mee, want het is nu alweer juni en hoogzomer, de langste dag is alweer voorbij.

Mohamed Zebbi is een gast die een geweldig succesvol boek geschreven heeft, een bestseller zogezegd en met een enorme klap komt hij terecht in de wereld van Mai Spijkers, Conny Palmen, Joost Zwagerman, God hebbe zijn ziel, Ronald Giphart en al die andere klutscoryfeeën van de Nederlandse literatuur.

Ondertussen wordt hij door zijn Marokkaanse vrienden verstoten en door zijn bloedeigen vader en moeder letterlijk de deur uitgezet, drie vuilniszakken met z’n kleren op de stoep, want hij heeft de naam van de familie bezoedeld en wat veel erger is, hij heeft ook de naam van Allah door het slijk gehaald en daar zijn goden tegenwoordig niet meer van gediend. De dag dat zijn boek verschijnt en hij bij Pauw en Witteman ’s avonds aan tafel zit slaapt hij in een bootje op de gracht.

Met zijn vriendin gaat het lekker totdat zij een buitenlandse stage gaat doen in Cambodja en hij in Nederlands steeds populairder wordt en een beetje rondneukt met iedereen die hij krijgen kan, onder de voor dat soort gelegenheden zeer geschikte muziek van Weeknd - geen tikfout, zoek maar op op Spotify, lekkere muziek om op de seksen volgens Mano Bouzamour, want dat is de schrijver van dit geweldig sterke vervolg op De belofte aan Pisa, zijn al even succesvolle debuut.

Nog even dit. Mai Spijkers zorgt goed voor zijn schrijver en regelt een huis op Herengracht 666 voor hem, maar zit hem ook voortdurend achter de broek en uiteindelijk eindigt het boek dan ook met de boekpresentatie van het boek dat je aan het lezen bent, een mooi soort Droste-effect voor literaire leuteraars zoals ik.

Het is een heerlijk boek. Ik heb gelachen en het is zeer realistisch beschreven allemaal, ook al weet je dat het fictie is, maar geen grotere waarheid dan de leugen van de literatuur, nietwaar. Fijne dag. Rustig aan.

Ate Vegter, 29 juni 2020

www.atevegter.wordpress.com