Perfecte psychologische thriller

Bas Stange 01 juni 2023
De in het Verenigd Koninkrijk geboren Helen Fields werkte 13 jaar als advocaat in familie- en crimineel recht voordat ze de ommezwaai maakte naar het schrijven van thrillers. De Schaduwman was voor mij de kennismaking met deze schrijfster. Het is haar eerste stand-alone na een 7-delige reeks over Callanach en Turner. De titels van deze 7-klapper beginnen allemaal met “Perfecte…”. Wat mij betreft had de sub-titel van de Schaduwman mogen zijn “Perfecte Psychologische Thriller”, ik kan niet lager dan het maximale aantal sterren geven voor dit geweldige boek.

Fields begint haar boek met 3 hoofdstukken die de lezer meteen midden in het verhaal plaatsen: een kerkhof, een plaats delict en een korte kennismaking met Forensisch psycholoog Connie en politieman Baarda, van nederlandse komaf. In een reeks korte hoofdstukken, steeds vanuit de dader, de slachtoffers en Connie en Baarda wordt het verhaal in een aangenaam tempo uitgewerkt.

In elk hoofdstuk worden de karakters stukje bij beetje verder uitgewerkt in een alleszins geloofwaardig verhaal dat handelt over een aantal ontvoeringen door een gevaarlijke psychopaat, die ook nog eens lijdt onder een nare psychiatrische aandoening. Het is moeilijk om het boek neer te leggen. Elke hoofdstuk vraagt erom snel door te gaan met het volgende.

Kortom: een meer dan aangename kennismaking met Helen Fields en haar tot de verbeelding sprekende schrijfstijl die op een overtuigende manier de psyche van de hoofdpersonen steeds gedetailleerder weet uit te werken.

Meer recensies van Bas Stange