Indrukwekkend stukje geschiedenis

Bas Stange 14 april 2022
Zwaar onder de indruk legde ik na lezing van de laatste bladzijde het prachtig vorm gegeven boek van Frank Krake naast me neer. Dat op zich lukte prima, dat lukte niet met het verhaal. Krake is er uitstekend in geslaagd de verzetsdaden van een groep jongelui in het oosten van het land, aan het einde van de 2e Wereldoorlog, tot op de bodem uit te zoeken en voor een groot publiek op papier te zetten.
Met name de laatste hoofdstukken van het boek, daar waar de bankovervallers op de vlucht zijn en uiteindelijk op transport worden gezet, komen diep bij me binnen. Dat komt niet alleen door de indrukwekkende hoeveelheid foto's, maar ook afschriften van (afscheids)brieven die door de verzetshelden aan hun dierbaren zijn geschreven tijdens hun reis naar het onbekende.
Krake besteedt relatief veel aandacht aan de tijd voorafgaand aan de bankoverval, door een groot aantal (hoofdrol)spelers op te voeren en met een flinke mate van detail de belevenissen van deze mensen te beschrijven.Hij doet dit op een manier waardoor je in het verhaal wordt getrokken en die je het gevoel geeft ooggetuige te zijn van deze risicovolle acties, uitgevoerd door jongelui aan het einde van de oorlog.
Hoewel dit genre niet direct mijn voorkeur heeft, heb ik toch met veel belangstelling kennis genomen van deze gebeurtenissen, ik ben weer een beetje wijzer geworden. En daar gaat het toch om bij het lezen....

Meer recensies van Bas Stange