Vlot leesbaar geschreven thriller

Bas Stange 17 april 2024
Kleinste Kwaad van Floris Kleijne is mijn kennismaking met Roelant en Zora. En stel dat elkaar in het eerste deel van deze serie hebben leren kennen, dat eerste deel heb ik dus niet gelezen. Kleinste Kwaad is een vlot leesbaar geschreven actie-thriller die draait om het verdwijnen van een groepje scholieren, met een af en toe wat gespannen onderlinge relatie met elkaar en met de juf die een grote rol speelt in het verhaal.

Hoewel het gegeven, een ontvoerd groepje kinderen, interessant en spannend klinkt heeft het verhaal me toch niet op het puntje van mijn stoel gezet. Het is enigszins onevenwichtig geschreven, dialogen worden niet altijd goed uitgewerkt, blijven oppervlakkig. Terwijl op andere momenten uitgebreide technische verhandelingen voorkomen over bijvoorbeeld de werking en achtergrond van de bitcoin.

Toch is het verhaal goed leesbaar opgeschreven, vanuit het perspectief van de verschillende hoofdpersonen, waarbij altijd duidelijk is uit wiens invalshoek. Er gebeurt veel in het boek en de schrijver brengt de sfeer van de verschillende scènes goed en geloofwaardig over.

Zoals gezegd hebben Roelant en Zora een ontluikende relatie en ze raken beide bij de ontvoeringszaak betrokken, beide vanuit een andere hoek. Dit zorgt voor de nodige spanningen tussen de twee. We leren de twee, wat mij betreft, nog onvoldoende kennen om ze echt te doorgronden, maar er is zeker sprake van ontwikkeling van deze karakters.

Kleinste Kwaad was een leuke leeservaring maar af en toe had ik wel het gevoel iets te missen, omdat ik deel 1 van deze serie nog niet had gelezen.

Meer recensies van Bas Stange