Onvoldoende overtuigd

Bas Stange 08 juli 2023
Aan superlatieven geen gebrek, als ik de cover van Zonnewijzer van Catriona Ward moet geloven. Enthousiast geworden door de flaptekst en de recensies over haar vorige boek geef ik mij op als testlezer bij de uitgever. Ik ben dan wel geen fan van horror-thrillers, maar wil ze best leren lezen. En dit boek zou een goed voorbeeld van een dergelijk type thriller zijn.
Het lukt helaas niet om gegrepen te worden door het verhaal, daarvoor blijft het te veel op afstand, bij vlagen ongeloofwaardig. Om en om meekijkend met de hoofdpersonen speelt het verhaal zich voor onze ogen af, zolang de schrijfster beeldend vertelt over de omstandigheden en de omgeving weet ze me te boeien, maar zodra we mee kijken in de belevingswereld van deze hoofdpersonen raakt ze me kwijt, helaas. Hoe verder ik in het boek vorder, hoe minder het verhaal me gaat boeien. En dat is juist niet de bedoeling bij een thriller.
Ik zie dit boek als een eenmalige kennismaking met het genre en laat dit genre in het vervolg links liggen.

Meer recensies van Bas Stange