Onvergetelijke, maar eenmalige leeservaring

Bas Stange 26 augustus 2022
Ik las dit boek als lid van een leesclub. Onder het motto "lees eens wat buiten je comfortzone" begon ik vol goede moed aan deze mooi gestileerde trilogie. De drie boekjes zitten verpakt in een pastelkleurige box, de kaften worden gesierd met een drietal fraaie kunstwerken van de Zweedse schilder Hilma Af Klint. Tot zover mijn positieve ervaring met de trilogie van wat één van de grootste Spaanse schrijvers zou moeten zijn.

Helaas, niet voor mij. Werkelijk niets in deze trilogie sprak mij aan. Het schijnt dat de werken van deze schrijver worden gerekend tot de "Post-modernistische literatuur". Ik heb geen moment een klik gevoeld tussen boek en lezer. Ik vond het rommelig, begreep totaal niet waarom de schrijver heeft gekozen voor bepaalde citaten. De soms ellenlange zinnen (in enkele gevallen van meerdere bladzijden) ergerden mij mateloos. Als "klassieke lezer" verwacht ik een duidelijke kop-body-staart in een boek, dat past blijkbaar niet bij deze manier van schrijven.

Mij is duidelijk geworden dat deze schrijver, en omdat dit boek is geïntroduceerd als meesterwerk in dit type literatuur daarmee alles uit de post-modernistische boekenwereld, voor mij een brug-te-ver is. Ik blijf er ver van uit de buurt, maar wens fans van dit type boeken uiteraard veel leesplezier!

Meer recensies van Bas Stange