Spannende thriller met een verrassend plot

Bazuin1953 26 juli 2020
Ross Hunter is een succesvol onderzoeksjournalist. Hij heeft al verschillende bijzondere onthullingen op zijn naam.

Op een dag in februari 2017 wordt hij gebeld door een gepensioneerde hoogleraar die beweert dat hij het ultieme bewijs heeft gekregen van het bestaan van God. Omdat hij erop vertrouwt dat Ross Hunter zijn verhaal serieus neemt, heeft hij hem uitgekozen. Hij heeft drie stellen coördinaten gekregen. Bij de eerste kan hij de Heilige Graal vinden en bij de volgende dingen die allemaal verband houden met Jezus Christus. Ross weet natuurlijk niet of hij dit serieus moet nemen maar hij besluit toch het manuscript te lezen wat dr. Cook heeft geschreven over dit ultieme bewijs. Hij gaat het verhaal serieus onderzoeken, het is te groot als het waar is!! Hij begint met onderzoek op de plek van het eerste stel coördinaten.

Maar zijn missie raakt ook bekend bij anderen die niet willen dat het ultieme bewijs van het bestaan van God wordt onthuld. Volgens de overlevering werd in de Heilige Graal iets van het bloed van Christus bewaard. De CEO van een groot farmaceutisch bedrijf is bang dat met het DNA van Jezus Christus dat dan kan worden gevonden elke aandoening kan worden genezen. Hun bestaansrecht zou daarmee vervallen. De CEO probeert daarom ten koste van letterlijk alles om Ross Hunter uit te schakelen zodat hij het bewijs niet vindt.

Er is ook een Engelse tv-dominee die een groot imperium heeft opgebouwd. Als hij de Heilige Graal en alle andere zaken krijgt, wordt ten eerste voorkomen dat hij als bedrieger wordt ontmaskerd en hij kan zijn imperium heel groot maken als hij die heilige zaken in zijn bezit krijgt. Hij gaat ook achter Ross aan om zijn ontdekkingen van hem te stelen en Ross uit te schakelen.

En dan is er ook nog de katholieke kerk die probeert de zaken van Ross Hunter te kopen. Ze bieden hem heel veel geld voor zijn ontdekkingen.

En het gaat om leven en dood want een anglicaanse bisschop zei tegen Ross: ‘Weet je wat ik echt denk dat er zou gebeuren als een geloofwaardig iemand beweerde ultiem bewijs te hebben van het bestaan van God, Ross? Ik denk dat diegene vermoord zou worden.’ Er ontstaat dus een klopjacht op de onderzoeksjournalist.

Deze ingrediënten leveren een spannende thriller op met een heel bijzonder plot. Het verhaal zit goed in elkaar en het blijft tot het einde geloofwaardig. Absoluut een leuk boek dat tot het einde boeit en ook nog eens een heel verrassende ontknoping kent.

Meer recensies van Bazuin1953