Opgroeien is niet gemakkelijk

Bazuin1953 11 november 2023
De hoofdpersoon Jas vertelt ons hoe ze opgroeit op een boerderij in een streng gereformeerd gezin. Twee dramatische gebeurtenissen bepalen veel in het leven van Jas en van het gezin, namelijk de dood van haar oudste broer en de MKZ crisis waardoor de veestapel van de boerderij moet worden geruimd. De ouders kunnen hier niet mee omgaan waardoor de kinderen emotioneel worden verwaarloosd. Jas is een heel gevoelig kind en krijgt daardoor tics. Ze draagt altijd haar jas zowel zomer als winter, zowel binnen als buiten. En ze kan niet poepen door alle onrust.
Het verhaal is van begin tot eind boeiend maar het is geregeld ongemakkelijk en schrijnend. Jas beschikt over een onbegrensde fantasie als ze het leven binnen het gezin beschrijft en wat zij daarbij voelt.
Het is een mooie roman over de gevoelswereld van een kind dat opgroeit en uitermate gevoelig is voor de dingen die gebeuren in haar directe omgeving.

Meer recensies van Bazuin1953