Ik ben onder de indruk

Bianca Brummelhuis 05 september 2020
Ik ben zeer onder de indruk van dit verhaal. Met name de sfeer wordt heel goed neergezet. De beschrijvingen van de reis, de dorpen en steden die worden aangedaan en de mensenmenigten die de giraffe komen bekijken zijn erg gedetailleerd. Bovendien worden veel gebeurtenissen zowel vanuit het gezichtspunt van Saint – Hilaire als dat van Atir verteld. Zo krijg je twee heel verschillende visies, waarbij steeds weer andere details worden benadrukt.

Vanuit Saint – Hilaire krijg je meer een wetenschappelijk en feitelijk relaas. Vanuit Atir krijg je interessante vragen en zie je de verwondering van iemand die Frankrijk voor het eerst ziet. De dialogen tussen de twee vond ik ook fantastisch. Eerst moeten ze niet zoveel van elkaar hebben, maar als er eenmaal een vriendschap groeit tussen hen, vullen ze elkaar goed aan.

De ontmoetingen die Saint – Hilaire en Atir onderweg hebben vond ik ook heel leuk. Ze ontmoeten in het boek bestaande historische figuren, al hebben ze die in het echt niet ontmoet. Het is wel een bijzondere toevoeging aan het verhaal en het komt geloofwaardig over.

Het verhaal voelt heel kalm en ontspannen aan. Op een paar strubbelingen na is dit een heel positief verhaal. Ik vond dat wel fijn om te lezen. Het enige wat echt een probleem vormde, was de vermoeidheid en slechte fysieke gesteldheid van Saint – Hilaire. Maar ook hier komt uiteindelijk wel een oplossing voor.

Ik vond dit een zeer bijzonder boek. De sfeerimpressies, het contrast tussen Saint – Hilaire en Atir en de ontmoetingen onderweg maakten dit voor mij een zeer geslaagd verhaal.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis