Een verhaal over Slaap, Mysterie en Intrige

Boekenbarones 27 maart 2024
Matthew Blake debuteert met zijn boek Anna O.
Waar zijn we allemaal tot in staat als we slapen? Slaap is nog altijd een intrigerend fenomeen. Want we zijn er, maar ook weer niet. Er valt dan ook nog altijd veel te ontdekken over wat er precies gebeurd als we slapen.

En zijn we in onze slaap, of als we slaapwandelen in staat tot moord?
Dat is waar het om gaat in het verhaal van Anna O. Men beweert namelijk dat ze twee van haar beste vrienden heeft doodgestoken. Maar sinds die beruchte nachts is Anna O. in een diepe slaap. Hierdoor wordt ze ook wel de schone slaapster genoemd.

Instanties willen haar terecht stellen. Maar hoe sleep je iemand voor het gerecht die slaapt?
En daar komt Dr. Benedict Prince om de hoek kijken. Hij is forensisch psycholoog en houdt zich bezig met slaapstoornissen. En hij is tevens de laatste hoop van het OM om de zaak te kunnen oplossen. ALs het hem lukt om haar na 4 jaar eindelijk wakker te krijgen dan kan ze eindelijk terecht staan.

De behandeling vraagt om uiterste discretie van iedereen die erbij betrokken is, omdat de zaak van Anno O. breed wordt uitgemeten in de media. Als Anna op een gegeven moment eindelijk enkele tekenen van leven laat zien is het de taak van Dr. Prince om uit te zoeken wat er destijds precies gebeurd is.

De grote vraag is: Is Anna O. schuldig of niet? En dat ga ik je natuurlijk niet verklappen!

Het verhaal rondom wat er is gebeurd is een mysterie. Er zit wel enige spanning in, maar heeft voor mij niet het hoge spanningsgehalte waar op ik altijd hoop bij een thriller. De medische kant aan het verhaal vind ik echter reuze interessant. Het boek kent een vliegende start, waarna het halverwege een rustig kabbelend beekje wordt. En als je op het einde bijna denkt in de gaten te hebben hoe het zit, dan staat je nog een plottwist te wachten.

Er werd veel reclame gemaakt rondom het boek. En het werd een echte hype.
Naar mijn inziens is het deze hype echter niet echt waard.
Zit het boek goed in elkaar? Ja.
Is het super spannend? Nee.
Hou je van medische mysteries? Lees het dan zeker.

"Slaapwandelend naar de waarheid: Een medisch mysterie ontvouwt zich"

Meer recensies van Boekenbarones