Cosy-Crime: Speurwerk in 1795.

Boekenbarones 21 april 2024
Door de cover en de flaptekst was ik supernieuwsgierig naar dit boek en wilde het heel graag lezen. Toen ik een oproep van L.S. Amstersdam voorbij zag komen dat ze recensenten zochten heb ik me dan ook meteen opgegeven. Ik werd uitgekozen en kreeg het e-book toegestuurd. Helaas was het boek niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Het bleek niet helemaal mijn type boek, maar dat betekent niet dat het geen goed boek is!

Het verhaal speelt zich af in 1795, de Engelse Regency-periode. De jonge Jane is sprankelend, intelligent en voor die tijd erg scherp van tong. Tijdens een bal wordt hier het dode lichaam van een hoedenmaakster ontdekt. Als Jane’s broer Georgy vervolgens wordt betrapt met sieraden van de overledene lijkt het een uitgemaakte zaak. Jane is echter overtuigd van haar broers onschuld en gaat op onderzoek uit.

Het verhaal begint met de introductie van Jane’s familieleden, en dat zijn er nogal wat. Hier moet je dus goed opletten en zorgen dat je iedereen uit elkaar kunt blijven houden. Buiten de familie worden er nog een aantal andere personen aan je voorgesteld die dienstdoen in het verhaal.

Door de vele personages in het boek zijn er ook de nodige verdachten. De lijst van verdachten neemt tijdens het verhaal dan ook steeds meer toe, maar telkens valt er ook weer iemand af. Op het einde zijn er nog een aantal plottwist en volgt er een verrassende ontknoping.

Tijdens het verhaal schrijft Jane brieven aan haar oudere zus die elders woont. De manier waarop ze haar brieven afsluit zijn geniaal en daar moest ik wel om lachen. De brieven bevatten een schat aan informatie. En Jane draagt haar zus steeds op om deze op een andere wijze te vernietigen.

Ondanks dat het verhaal goed in elkaar zat heb ik me er doorheen moeten worstelen. En waarom? Ik weet het niet precies. Ik denk door de schrijfstijl, die was misschien af en toe iets te gedetailleerd. En voor mijn gevoel zaten er soms ook stukken tekst die best weg gelaten hadden kunnen worden zonder afbreuk te doen aan het verhaal.

Maar ben je een liefhebber van historische romans en detectives geef het dan zeker een kans!

Meer recensies van Boekenbarones