Schaduwman

Boekenbarones 04 april 2024
In deze thriller worden er 3 mensen ontvoerd.
Maar wat hebben deze mensen met elkaar te maken?

We hebben Elspeth, een liefhebbende moeder en echtgenoot.
Meggy, een jong meisje dat bij haar vader woont en een verschrikkelijke stiefmoeder heeft.
En als laatste hebben we Xavier, een jongeman in een rolstoel.

In dit verhaal kun je meekijken in het hoofd van de dader. Je kent hem bij naam en leert veel over hoe hij zichzelf ziet. En dat geeft in interessante kijk op alles. Hij lijdt namelijk aan een bepaald syndroom wat ik voor nu nog even niet prijs zal geven. Tevens lees je ook vanuit het oogpunt van de slachtoffers. Het is in ieder geval telkens heel duidelijk vanuit wel perspectief je aan het lezen bent.

Het boek kent een wat trage opbouw, maar je leert de personages op deze manier wel goed kennen. En dat geeft de nodige diepgang in het verhaal.

Forensisch psycholoog Connie Woolwine en inspecteur Brodie Baarda worden op de zaak gezet en zij beginnen een race tegen de klok. Want wie is de volgende persoon die zal verdwijnen? En wat is het motief van de dader? Waarom kiest hij zon verschillende slachtoffers?

Ik vond het geen super spannend boek. Ik was meer geïntrigeerd door het verhaal achter de dader. En vond het interessant om te lezen over het syndroom. De titel van het boek is wel perfect gekozen bij het verhaal.

Leuk weetje:
Op een gegeven moment gaat het erover dat mensen die een verdachte auto zien, om wat voor reden dan ook. Altijd proberen te letten op het nummerbord. Op tv en in films wordt er altijd op gehamerd om het nummerbord te onthouden. Maar daar is vaak mee geknoeid, of het is gestolen. Dus je kunt beter op andere kenmerken letten, zoals: merk, kleur, model. Dat vond ik wel interessant om te weten.

Al met al, geen super goede thriller, maar ook zeker niet slecht!
En dit blijft uiteraard een persoonlijke mening…

Meer recensies van Boekenbarones