Het Dossier: Een kijkje in de geschiedenis van de DDR

Boekenbarones 27 maart 2024
Het dossier – Anya Niewierra

Anya Niewierra won al twee keer de Hebban thrillerprijs voor haar boeken ‘Het bloemenmeisje’ en ‘De camino’ en toch had ik niet eerder een boek van haar gelezen. Toen er een oproep kwam voor een leesclub bij @ilonaslevenbijls twijfelde ik dan ook geen seconde en gaf me op!

In dit boek maken we kennis met de 46-jarige Josta Bresse. Ze leidt een teruggetrokken leven tussen het Limburgse heuvellandschap.

Het verhaal wordt geschreven vanuit het perspectief van Josta.
Tevens is er een cursief gedrukt perspectief, waarvan je er gaandeweg achter komt wie dit geschreven heeft.

Het boek begint meteen goed. Josta wordt wakker en is een aantal dagen kwijt, maar dat is niet het enige. Ze doet een schokkende ontdekking die haar wereld op zijn kop zet. Vanaf dat moment word je het verhaal ingezogen en kun je het bijna niet meer wegleggen.

Als er vervolgens ook nog een aanslag op haar leven wordt gepleegd, vermoedt ze een link met haar verleden als kunstvervalser in de DDR. Ze gaat naar Berlijn op zoek naar antwoorden. Maar ook dat blijkt niet zonder risico te zijn… En voordat ze het weet staat Josta oog in oog men de man die haar leven heeft verwoest.

Het is een interessant boek over een stukje geschiedenis in de DDR. Het was een verschrikkelijke tijd voor de val van de muur. Je merkt dat Anya haar huiswerk grondig gedaan heeft. En dat maakt dat het zomaar een waargebeurd verhaal zou kunnen zijn.

Na de spanning van de strijd die Josta moet leveren kent het boek een mooi einde.
Met hier en daar nog een los eindje wordt het toch mooi afgerond.

‘’Een meeslepende reis door de geschiedenis van de DDR’’

Meer recensies van Boekenbarones