Drijvende geheimen

Boekenbarones 12 maart 2024
Linda Jansma heeft al vele thrillers op haar naam staan. Al kan ik me niet herinneren ooit eerder een boek van haar te hebben gelezen.

Het begint meteen met een sterk proloog. Waar op een gedetailleerde manier wordt beschreven hoe er een levenloos lichaam half op de keien naast het water ligt. Het brengt meteen een mysterie met zich mee dat je dolgraag wilt ontrafelen.

Het verhaal gaat over Hester, eigenaresse van een zeilschool, die enkele jaren geleden haar dochter Insa is verloren. En als er opnieuw een lichaam wordt gevonden vraagt ze zich iets af. Is Insa’s moordenaar teruggekomen, of nooit weggeweest?

Het verhaal wordt geschreven vanuit het perspectief van Hester. Ieder hoofdstuk van haar begint met een herinnering waarna het overgaat naar het heden. Hierdoor kom je steeds een beetje meer te weten over het verleden. Maar je wordt ook meegenomen in de dagelijkse gang van zaken. Ze sluiten mooi bij elkaar aan.

Tevens is er een perspectief gezien vanuit Timo. Het vroegere vriendje van Insa. Ze waren erg close met elkaar en Timo heeft er dan ook erg veel moeite mee dat Insa er niet meer is. Maar hij draagt ook een geheim met zich mee, iets wat hij nog nooit eerder aan iemand verteld heeft.

In het begin worden er meerdere personages geïntroduceerd, waardoor je even goed op moet letten om ze niet door elkaar te gaan halen. Maar het aantal personages is niet te veel.
Je kunt tevens merken dat Linda haar research grondig heeft gedaan. Alle zeiltermen die je om de oren vliegen laten zien dat ze weet waar ze het over heeft.

Het plot zit zeer goed in elkaar, er zijn meerdere personen die je zou kunnen verdenken, maar plotwending na plotwending laten je twijfelen aan wie nou de moordenaar is.

‘’Een web van mysteries waarin elke plotwending je doet twijfelen aan de identiteit van de moordenaar.’’

Meer recensies van Boekenbarones