Open en eerlijk verhaal

In ‘Je bent jong en je rouwt wat’ neemt Lisanne van Sadelhoff haar lezers mee in haar leven met haar moeder, tijdens de ziekte van haar moeder en na het overlijden van haar moeder. Heel open en eerlijk vertelt ze haar verhaal. In korte hoofdstukken neemt ze je mee. Elk hoofdstuk heeft als titel een wijsheid of cliché dat ze zelf te horen heeft gekregen. Sommige clichés zijn herkenbaar; sommigen juist niet. Niet dat zo’n cliché altijd verkeerd kan overkomen, maar het is wel heel verhelderend om er zoveel voorbij te zien komen.

Van Sadelhoff heeft een fijne en humoristische schrijfstijl. Ook al is het onderwerp van haar boek heel zwaar, ze weet er af en toe wat humor in te brengen die helemaal niet vreemd overkomt. Het geeft je soms het gevoel alsof je met haar in gesprek bent over wat ze allemaal heeft meegemaakt. Een van mijn favoriete passages is als ze een hondje gaat uitzoeken. Zo beeldend geschreven dat je er als het ware zelf bij bent als ze haar eigen huisdier uitzoekt.

‘Je bent jong en je rouwt wat’ is geen handleiding hoe je moet rouwen. Het boek kan je wel helpen als je in een rouwproces zit. Het geeft geen handvaten maar wel herkenningspunten. Ook als je allebei je ouders nog hebt, zal dit verhaal je raken.

Meer recensies van boekenbeschrijfster