Aanrader!

boekenbeschrijfster 29 september 2020
In ’Mijn vader woont in het tuinhuis’ vertellen Lara en Joeri om en om hun kijk op de echtscheiding van hun ouders. Ze mogen dan wel een tweeling zijn; ze reageren heel verschillend op deze heftige gebeurtenis. Dat brengt Jacques Vriens op een mooie manier naar voren. Zo laat hij een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld eerst vanuit Lara’s ogen zien en daarna diezelfde gebeurtenis vanuit Joeri’s ogen. Zo krijg je als een lezer een goed beeld van de tweeling en hun gedachten en gevoelens.

Vriens is een meesterverteller. Dat heeft hij in zijn indrukwekkend oeuvre al heel vaak laten zien en dat blijkt ook uit zijn nieuwste boek. Hij zet sterke dialogen neer en het verhaal komt goed binnen. Je voelt haast de woede, het verdriet en de machteloosheid van de twee kinderen. Het is ook niet niks als je ouders gaan scheiden… De impact daarvan is groot, hoe jong of oud je als kind ook bent.

Het einde van ‘Mijn vader woont in het tuinhuis’ is mooi en emotioneel tegelijkertijd. De meeste lezers zullen het daar waarschijnlijk niet droog houden. De auteur laat in zijn nawoord weten dat hij hoopt dat dit boek een helpende hand biedt aan alle kinderen die in eenzelfde soort situatie als Lara en Joeri zitten. En wie weet helpt het ook de ouders die gaan scheiden. Al met al heeft Vriens wederom een mooi boek geschreven. Aanrader!

Meer recensies van boekenbeschrijfster