Onverwachte wendingen en politieke intriges

Boekenvirus 04 juni 2020
Bastaarsvlekken is een psychologische fantasyroman over invloed en onmacht, geloof en blindheid. Dit is een goede omschrijving voor de verhaallijn. Wanneer je van politieke intriges, machtspelletjes en fantasy houdt kan dit volledig je boek.

Het is vlot geschreven met oog voor politieke details. Machten die aan de verschillende hoven actief zijn. De overmacht van de keizer aan zijn onderdrukte rijken. Maar deze rijken komen in opstand. Daeya wordt ontvoerd en vastgehouden door de keizer zelf. Hierdoor krijgt ze ook een andere kijk op hun cultuur en de machtspositie die de nieuwe keizer bekleedt.

Bastaardvlekken is vooral een politieke, psychologische roman. Daarnaast ontdek je dat niet alles is wat het lijkt. Leuke wendingen en ontdekkingen maar het was het niet voor mij. Ik werd niet direct in het verhaal getrokken, ergens bleef er een afstand tussen de personages en mezelf.

De wereld die Gabriela neerzet is goed uitgedacht. De in eerste instantie overtuiging van Daeya dat alles beter zal worden indien hun rijk niet meer onderdrukt wordt. Maar ze ziet de positieve kanten er niet van, de bescherming die het van de andere kant met zich meebrengt. Gabriela weet je mee te nemen naar de andere kant, de kant waar je niet van overtuigd bent maar die er ook is. De struggelingen waar de nieuwe keizer mee te maken heeft, de puberteit van Ronyi en de eigenheden waar Daeya zelf mee kampt. Ook zij houdt dingen achter. En uiteindelijk is soms 1 incident dat niet de bedoeling was om een opstand uit te lokken juist hetgeen de opstand veroorzaakt.

Conclusie

Bastaardvlekken is een vlot geschreven verhaal met onverwachte wendingen. Wanneer je geniet van politieke intriges is dit zeker je ding.

Meer recensies van Boekenvirus